• Pengeluaran dan Pemasaran Cili

    Sejarah Tanaman Cili

    sejarah-cili-guetamala
    Cili adalah salah satu yang paling tanaman berharga Malaysia. Ia ditanam hampir di seluruh negara. Cili juga dikenali sebagai 'lada'. Ianya dibawa oleh pengembara Portugis dari Brazil ke India pada tahun 1584. Dan dari India ia sampai ke Tanah Melayu sewaktu era penjajahan British.

    Cili adalah buah daripada tumbuhan 'capsicum annuum' dan 'frutecens capsicum' yang datang dari genus 'capsicum,' dimana ianya berasal dari keluarga dari 'Solanaceae,' yang juga termasuk tomato dan kentang. Buah-buahan ini adalah bersaiz kecil dan mempunyai rasa yang berasid tajam dan warna.

    Cili digunakan di seluruh dunia sebagai rempah dan juga dalam penghasilan minuman dan ubat-ubatan. Beberapa jenis cili terkenal dengan warna merah kerana pigmen 'capsanthin,' dan yang lain terkenal kerana sifat pedasnya yang dikaitkan dengan 'capsian.' Malaysia adalah salah satu negara yang kaya dengan pelbagai jenis cili yang berbeza faktor kualiti.

    Cili dikatakan berasal dari kawasan Amerika Latin iaitu New Mexico dan Guatemala
    sebagai tanaman liar. Tanaman cili ini dikatakan pertama kalinya ditanam di Amerika. Pada itu masa, cili telah ditanam oleh petani bersama-sama dengan tanaman utama untuk melindungi tanaman utama daripada apa-apa kerosakan yang burung boleh lakukan. Tanaman cili menjadi semakin popular di benua Amerika sebagai perisa. Tanaman cili ini menjadi tanaman utama dan telah ditanam secara komersial sejak itu.

    Apabila Amerika telah ditemui oleh orang-orang Sepanyol dan Portugis, substance berperisa pedas dalam buah-buahan cili mendapat lebih pengiktirafan. Christopher Columbus, pengasas of America, adalah salah satu daripada orang Eropah pertama yang menggunakan cili dalam kulinari, dan merasakan bahawa cili dan lada hitam mempunyai persamaan dalam rasa. Ia menggunakan cili dengan cara menghancurkan buah cili yang dikeringkan dan menjadikan ia sebagai serbuk cili, kemudian ianya dikenali sebagai pengganti lada hitam. Tanaman cili datang ke benua Asia pada abad ke-16 dengan pengenalan laluan laut baru oleh peneroka Portugis dan Sepanyol. Ia menjadi popular di seluruh Asia dimana mereka mula memupuk tanaman ini. Keadaan iklim Asia sangat sesuai bagi tanaman ini, dan sejak itu sebahagian besar pengeluaran cili telah beralih ke Asia. Hari ini, kebanyakan species utama cili ditanam di Asia sahaja. Termasuk Malaysia.


    Corak Penanaman

    Cili merupakan tanaman yang lebih mudah untuk ditanam. Ia boleh hidup pada cuaca yang berbeza dan berlainan jenis tanah dan pada dalam beberapa keadaan iklim yang berbeza. Output terbaik bagi tanaman ini diperoleh apabila ianya ditanam pada tanah yang liat, tanah yang subur sesuai dengan kandungan kelembapan. Tanah hendaklah dibajak dengan betul pada masa penanaman tanaman. 

    Seperti yang dikatakan sebelum ini, di Malaysia, cili ditanam sepanjang tahun. Musim kemarau bermula dari pertengahan Mac hingga Ogos, di mana tahap hujan jauh lebih rendah daripada bahagian-bahagian lain dalam setahun. Itulah sebabnya tanaman cili memerlukan pengairan yang betul pada musim ini. Benih atau anak benih yang ditanam pada bulan April dan dituai pada bulan Ogos. Sebaliknya, musim hujan bermula dari bulan Ogos dan berakhir pada bulan Disember. Musim ini disertai dengan jumlah air yang baik daripada hujan dan tanaman yang ditanam dan apabila hujan berlaku. Penuaian tanaman pada bulan Disember dan cili mula menjangkau pasaran utama pada bulan Februari dan Mac.

    Menyiram dan menuai adalah amat penting bagi pertumbuhan tanaman. Bekalan air yang tetap dan bersesuaian diperlukan apabila pokok cili bercambah. Penuaian tanaman cili hijau dilakukan apabila buah berwarna hijau dan matang. Manakala tuaian tanaman cili merah apabila hijau buah kering dan 80 peratus daripada mereka menjadi merah.


    Pengeluaran Cili Di Malaysia

    Malaysia adalah pengeluar aktif cili bagi pasaran tempatan sahaja. Malaysia juga mempunyai ruang maksimum khusus untuk pengeluaranCili adalah rempah sejagat Malaysia. Ia ditanam di semua negeri-negeri negara ini. Namun pengeluaran ini hanya menyumbang sekitar 20% peratus daripada jumlah keperluan bagi tanaman cili di negara dan 80 peratus daripada jumlah permintaan biasanya diimport dari Thailand atau China. Ini adalah satu petunjuk bahawa industri penanaman cili masih mempunyai keperluan kepada pengeluaran.

    Tips Pemasaran Cili

    Peranan Kerajaan dalam menguruskan pasaran. Ia tidak mudah untuk membawa perubahan besar dalam sistem pemasaran tradisional. Satu-satunya cara untuk memodenkan pemasaran adalah untuk menggalakkan sistem pemasaran alternatif dan boleh beroperasi selari dengan sistem pemasaran. Tujuan alternatif yang dicadangkan adalah untuk menggalakkan amalan perdagangan moden, dan seterusnya membuka jalan untuk ketelusan dan kecekapan dalam pasaran. 

    Pelbagai bentuk pemasaran alternatif adalah seperti berikut:-

    (a) pemasaran langsung

    Pemasaran langsung adalah satu konsep yang inovatif, melibatkan pemasaran hasil oleh
    petani terus kepada pengguna / pemproses tanpa orang tengah. pemasaran langsung membolehkan pengeluar dan pengilang dan pembeli pukal yang lain untuk menjimatkan kos pengangkutan dan meningkatkan kesedaran harga. Ia juga menyediakan insentif kepada syarikat-syarikat pemasaran skala besar iaitu pemproses dan pengeksport untuk membeli secara langsung dari kawasan pengeluaran. Pemasaran langsung oleh petani kepada
    pengguna telah dieksperimen di negara ini. Dalam pemasaran kaedah ini, buah-buahan dan sayur-sayuran komoditi lain boleh dipasarkan secara serentak bersama pengeluaran cili.

    Faedah:


    1. Ia meningkatkan keuntungan pengeluar.
    2. Ia membantu dalam pengeluaran berorientasikan pasaran.
    3. Ia membantu dalam pemasaran yang lebih baik.
    4. Ia mengurangkan kos pemasaran.
    5. Ia menggalakkan kecekapan pengedaran.
    6. Ia menggalakkan pekerjaan kepada pengeluar.
    7. Pemasaran langsung meningkatkan kepuasan kerana pengguna petani yang membawa menghasilkan mengikut cara yang boleh diterima oleh pengguna.
    8. Ia menggalakkan hubungan secara langsung antara pengeluar dan pengguna.


    (b) pemasaran melalui kumpulan petani

    Kontrak Perladangan:

    Kontrak ladang adalah satu sistem pertanian, di mana tanaman yang dipilih ditanam untuk
    pemasaran oleh petani di bawah perjanjian 'jual beli balik' dengan agensi (usahawan atau
    pedagang atau pemproses atau pengilang). Berikutan liberalisasi ekonomi, ia mempunyai
    momentum sebagai syarikat-syarikat nasional dan multinasional membuat kontrak untuk pemasaran hasil pertanian. Mereka juga memberi bimbingan teknikal, modal dan input bekalan kepada petani kontrak. Perladangan kontrak memastikan bekalan berterusan dan berkualiti dihasilkan pada harga yang telah ditetapkan kepada agensi-agensi yang berkontrak, serta memastikan pemasaran hasil tepat pada masanya. Kontrak perladangan memberi manfaat kepada kedua-dua pihak iaitu petani dan agensi-agensi yang berkontrak.

    Kelebihan kepada petani: -


    1. Kestabilan harga memastikan pulangan saksama hasil.
    2. Pemasaran terjamin dan bebas daripada penglibatan orang tengah.
    3. Pembayaran segera dan terjamin.
    4. Perancangan pengeluaran yang tetap.
    5. Nasihat teknikal dalam bidang pengeluaran sehingga penuaian.
    6. Amalan perdagangan yang adil.
    7. Kemudahan kredit.
    8. Insurans tanaman.
    9. Pendedahan kepada teknologi baru dan amalan terbaik.

    Kelebihan kepada agensi: -


    1. Bekalan terjamin hasil (bahan mentah).
    2. Kawalan pada keperluan berdasarkan pengendalian pengeluaran / lepas tuai.
    3. Kawalan pada kualiti hasil.
    4. Kestabilan harga mengikut terma kontrak yang dipersetujui bersama dan syarat.
    5. Peluang untuk memperoleh dan memperkenalkan varieti dikehendaki tanaman.
    6. Membantu dalam memenuhi khusus keperluan pelanggan / choice.
    7. Kawalan yang lebih baik pada logistik.
    8. Mengeratkan hubungan pengeluar-pembeli. 

    (c) Menubuhkan pasaran terminal 

    "Koperasi pemasaran" adalah sistem pemasaran di mana sekumpulan pengeluar bersama-sama dan mendaftar mereka di bawah Akta Pertubuhan Negeri Koperasi masing-masing untuk memasarkan hasil mereka bersama. Ahli-ahli juga berurusan dalam beberapa koperasi
    aktiviti pemasaran iaitu pembelian produk, penggredan, pembungkusan, pemprosesan, penyimpanan, pengangkutan, kewangan, dan lain-lain pemasaran koperasi bermakna jualan daripada yang ahli menghasilkan secara langsung dalam pasaran, yang dijual pada harga yang menguntungkan. Koperasi memasarkan hasil ahli secara kolektif dan kelebihan selamat ekonomi bidangan untuk ahli-ahlinya. Ia juga menyediakan amalan perdagangan yang adil dan melindungi daripada manipulasi / penyelewengan. Objektif utama koperasi pemasaran adalah untuk memastikan yang menguntungkan harga kepada pengeluar, pengurangan dalam kos pemasaran dan monopoli peniaga.


    (d) Pasaran ke hadapan dan masa depan

     Secara amnya, tiga jenis transaksi derivatif yang diniagakan 
    (i) Kontrak Hadapan / Forward Contracts
    (a) Tidak boleh dipindah milik kontrak penghantaran tertentu / Non-Transferable Specific Delivery Contract  (NTSD) dan 
    (b) Khusus Pindah Kontrak penghantaran / Transferable Specific Delivery Contract /  (TSD).

    Secara khusus dibenarkan NTSD, pasaran hadapan kontrak tidak dibenarkan. Jika pertukaran itu dibenarkan bagi kontrak lindung nilai tidak boleh dijalankan dalam NTSD / TSD, melainkan jika dibenarkan secara khusus. Oleh itu, terdapat compartmentalization antara bursa komoditi dan bursa derivatif kewangan.

    (ii) (Ii) Kontrak Penghantaran Sedia - Dalam keadaan tertentu, kualiti, kuantiti, tempat penghantaran dan masa adalah seragam. Disini kadar boleh dirunding. Penghantaran barangan dan pembayaran diselesaikan dalam tempoh sebelas hari kontrak mengikut akta kontrak 1950.

    (Iii) Opsyen Barangan - Sesuatu perjanjian untuk pembelian jualan atau hak untuk membeli atau dijual. 

    Kebaikan Pasaran Masa Hadapan:

    1. "Mekanisme Persetujuan Harga - Pengeluar boleh mendapatkan idea tentang harga masa depan dan dengan itu memilih komoditi bermanfaat sesuai.
    2. "Pengurusan Risiko Harga - Ia membantu pengeksport dalam memetik harga yang realistik dan kemudahan lindung nilai atau insurans kepada pengeluar atau peniaga
    3. "Penstabilan Harga - Pada zaman turun naik harga yang tidak menentu, pasaran masa depan dalam membantu penstabilan harga

    (e) E-dagang 

    Membuat pemasaran digital di alam internet dengan menggunakan platform google (laman web), platform media social.  





  • LIHAT PRODUK KAMI SEKARANG

    Anda boleh browse serta lihat produk-produk kami sebelum membuat belian.

    ALAMAT

    [Serdang, Selangor]

    EMEL

    proshieldmalaysia@gmail.com