• 5 Langkah Terbaik Untuk Diambil Apabila Memulakan Projek Penanaman Timun

    Memulakan Projek Penanaman Timun

      Projek penanaman timun adalah satu usaha yang benar-benar boleh mengejutkan sesiapa sahaja yang telah mengambil langkah untuk mengusahakannya. Hanya segelintir sahaja daripada komuniti pertanian Malaysia yang melihat penanaman timun sebagai lombong emas dalam pertanian. 

      Jika anda sedang mencari peluang pelaburan untuk menambahkan pendapatan dan melabur secara konservatif mungkin anda boleh pertimbangkan dan ceburi perusahaan penanaman timun. 

    Industri Pertanian Khususnya Perusahaan Timun DiMalaysia

      Khususnya sayur-sayuran termasuk timun mempunyai kadar penggunaan yang amat-amat tinggi. Mana-mana negara tidak boleh untuk "function" dengan baik tanpa ada bekalan makanan yang mencukupi. Dalam sesetengah keadaan sesebuah negara itu perlu mengimport makanan bagi memenuhi permintaan bagi kegunaan rakyatnya. 

      So sesiapa yang sedang mencari peluang perniagaan dan ingin memulakan sesuatu usaha yang boleh berkekalan pada kadar masa yang lama, harus mempertimbangkan mengkaji arah pertanian kerana ia adalah sektor ekonomi yang boleh keuntungan yang tinggi sekiranya dilaksanaka secara betul dan sistematik.

      Timun adalah jenis sayuran yang diambil meluas di seluruh negara malah juga diseluruh dunia dalam bentuk yang berbeza kerana manfaat kesihatan ia memiliki iaitu; bagi sesetengah pihak, timun dirujuk sebagai makanan super semata-mata kerana manfaat kesihatan keseluruhan. Beberapa faedah kesihatan timun adalah vitamin A, B1, B6, C dan D, ia digunakan untuk merangsang pertumbuhan rambut dan ia juga digunakan untuk rawatan kerengsaan kulit. Timun juga berkesan dalam memerangi kanser, ia juga digunakan dalam rawatan diabetes. Mereka boleh digunakan untuk mengubati bau mulut, mabuk dan untuk rehydrate badan.

      Statistik menyatakan bahawa timun adalah antara 4 sayuran yang ditanam dan dimakan pada skala global. Tidak boleh dinafikan lagi bahawa memulakan ladang timun boleh dianggap sebagai usaha yang menguntungkan. Sekarang mari kita cepat terokai langkah-langkah untuk memulakan ladang timun anda sendiri;

    Memulakan Ladang Timun - Langkah Rancangan Perniagaan 

    1. Menjalankan Kajian Kebarangkalian "Feasibility" Anda

     Menjalankan penyelidikan dan kajian kebarangkalian "Feasibility" sebagai garis panduan perniagaan yang anda ingin untuk memulakan adalah hanya perkara yang paling bijak untuk dilakukan. Terdapat pelbagai varieti / baka / jenis timun yang sesuai ditanam; menjalankan kajian penyelidikan dan kebarangkalian sendiri akan dapat memberikan anda maklumat penting yang anda perlukan untuk memulakan ladang timun anda sendiri di lokasi yang betul. Sesungguhnya, laporan yang anda dapat daripada kajian kebarangkalian anda akan memberi anda gambaran yang lebih jelas mengenai implikasi kos memulakan ladang timun dan bagaimana anda boleh menarik pelanggan, penghantaran dan jualan hasil tanaman. Satu kelebihan mengenai timun adalah ia boleh ditanam sepanjang tahun, selagi ada bekalan air yang cukup.


    2. Tulis & Rekod Pelan Rancangan Perniagaan Anda

      Menulis rancangan perniagaan dan merekod perjalanan aktiviti persediaan perniagaan anda adalah satu KEMESTIAN!!!! Jangan ambil mudah kerana ini adalah pelaburan anda dan pastinya anda ingin BERJAYA...Betul atau tidak? 


      Dapat saya katakan secara purata 8 bagi setiap 10 bakal petani tidak membuat rancangan serta menulis dan merekod rancangan perniagaan secara terperinci. 

      Pada hakikatnya jika anda boleh merangka pelan perniagaan anda sendiri untuk ladang timun anda, maka besar kemungkinan anda akan mula belajar serta mendalami urusan perniagaan secara detail, dengan tidak secara langsung anda akan berjaya membawa perniagaan tersebut dengan baik dan jaya. Rancangan perniagaan yang disediakan menjadi faktor kepada perjalanan dan pelan perniagaan yang baik. Sekiranya Rancangan perniagaan anda mempunyai maklumat terperinci, teratur dan baik, anda mungkin boleh membuat pinjaman daripada bank dan menarik pelabur. Anda juga dapat bantuan daripada kerajaan, institusi kewangan untuk mengembangkan ladang timun anda ke arah sebuah ladang yang sangat mekanikal.


    3. Cari Lokasi Sesuai * Tuan Tanah Yang 'Baik'(jujur serta berpegang pada perjanjian) * Kesesuaian Geografi

      Timun boleh tumbuh dengan baik di mana-mana lokasi selagi terdapat cahaya matahari, dan bekalan air. Jadi, jika anda mahu kurang dan jimatkan kos operasi, adalah dinasihatkan bahawa anda memilih tanah ladang yang terletak di kawasan yang lembap dan sangat subur (RAHSIA-TANAM TIMUN ATAS TANAH GAMBUT-HASIL 2 HINGGA 3 KALI GANDA DARI TANAH BIASA) - tanah ladang berhampiran dengan sumber air adalah ideal.


      Sekiranya anda memilih untuk menanam timun di kawasan yang kurang hujan dan jauh dari sungai atau tiada sumber air semulajadi, maka anda akan menghabiskan lebih banyak pada kos pengairan dan operasi. Pastikan bahawa anda dapatkan pandangan pakar untuk bantu anda mengenai lokasi yang baik untuk memulakan ladang timun anda kerana nota, timun perlukan banyak air pada skala komersial.


    4. Menyediakan Tanah Anda dan Menanam Benih Timun anda

      Setelah segala perancangan serta tanah telah diperolehi dan dilaksanakan, maka perkara seterusnya ialah untuk melakukan persediaan tanah sebelum menanam benih timun anda.

     Sebahagian daripada apa yang anda perlu lakukan untuk menyediakan tanah ladang anda untuk penanaman timun adalah untuk membersihkan semua rumput. Rancang bagaimana barisan tanaman. Pastikan barisan tidak berada ditengah angin lintang. Ini adalah penting kerana sekiranya susunan tanaman tidak betul maka ini boleh menyumbangkan masalah di kemudian hari misalnya tanaman serta sokongan tanaman boleh roboh ditiup angin.


      Apply tahi ayam yang 'pure' dan gemburkan tanah selepas itu perap kan tanah itu selama 2 minggu tanpa diusik. (Ini adalah untuk meletakkan microd baik dimana mikrob-mikrob ini akan mengaktifkan local mikrob tanah tersebut. Dengan itu tanah tersebut akan kaya dengan nutrien yang diperlukan oleh tanaman tersebut. Jika anda tidak berminat dalam pertanian organik apply baja komersial kimia yang bersesuaian. Sila rujuk Pejabat Pertanian Daerah berdekatan dengan kawasan anda untuk dapatkan informasi serta konsultansi mengenai baja bersesuaian untuk digunakan di daerah anda. 

      Kemudian menggali lubang kira-kira 2.5cm mendalam untuk menanam benih timun dan kemudian memastikan setiap lubang jarak 40cm selain untuk membolehkan pertumbuhan yang baik. Anda juga boleh menyediakan tanah ladang timun anda (dalam baris dan lajur) untuk membolehkan untuk laluan mudah bagi kedua-dua manusia dan traktor untuk tujuan menyiram, merumput dan menuai.


    5. Proses Tuaian dan Pemasaran Timun Anda

      Sememangnya timun biasanya digunakan setiap hari pada kuantiti yang agak banyak terutamanya di bandar-bandar utama.

      Saya pasti mungkin tidak akan mempunyai banyak masalah untuk memasarkan timun anda hanya kerana permintaan pada timun sentiasa tinggi. Persoalan yang selalu ditanya ialah 'berapa harga yang boleh saya jual supaya saya boleh untung dan tidak rugi?'


      Anda juga mempunyai pilihan untuk sama ada menjual di borong atau runcit timun anda dalam pasaran buah-buahan / sayur-sayuran di sekeliling anda. Anda juga boleh menjadi pembekal utama kepada syarikat-syarikat yang ke dalam pemprosesan timun. Hanya memastikan bahawa timun anda adalah besar, hijau, lurus dan menarik.

     Bagi saya, selalu saya sarankan supaya penanam timun untuk sediakan pasaran sendiri. Misalnya sebelum timun keluar dari kebun, cari pembeli timun anda misalnya kedai-kedai runcit, peniaga pasar tani, peraih timun dan lain-lain. Selebihnya barulah kita jual kepada pemborong yang besar. Dengan ini kita dapat tinggikan pendapatan jualan. Formula yang saya sarankan (50% market sendiri = Jual pada harga PREMIUM then 50% kepada pemborong-pemboron Besar = Jual pada harga pasaran). Jadi apa yang anda perlu lakukan adalah untuk memaklumkan kepada penduduk tempatan bahawa anda mempunyai timun untuk menjual dan mereka akan datang bergegas ke ladang anda. Sediakan jadual untuk pelanggan-pelanggan anda.

      Akhir sekali, anda perlu memastikan bahawa anda menggunakan racun perosak yang betul apabila serangan perosak anda timun ladang supaya timun anda tidak terjejas teruk. 

      Satu lagi pilihan yang anda boleh memilih menanam secara organik. Timun yang ditanam secara organik (selalunya timun jepun organik) adalah lebih mahal daripada timun biasa dan anda boleh jana keuntungan yang lebih banyak.






  • LIHAT PRODUK KAMI SEKARANG

    Anda boleh browse serta lihat produk-produk kami sebelum membuat belian.

    ALAMAT

    [Serdang, Selangor]

    EMEL

    proshieldmalaysia@gmail.com