• Cara Mengatasi Lalat Buah

    Lalat buah

    cara-mengatasi-lalat=buah

    Jika anda telah melihat lalat kecil di dapur anda, mereka mungkin lalat buah atau fruit flies. Fruit fly / lalat buah-buahan boleh menjadi masalah sepanjang tahun. Ia kerana mereka tertarik kepada buah-buahan dan sayur-sayuran masak atau penapaian.

    Tomato, tembikai, anggur dan barang-barang mudah rosak yang lain dibawa masuk dari kebun atau kawasan luar rumah sering menjadi punca kepada serangan lalat buah-buahan yang juga tertarik dengan pisang reput, kentang, bawang dan barangan yang tidak disimpan dalam peti sejuk. Lembar fakta akan menerangkan bagaimana serangan bermula dan bagaimana lalat buah ini boleh dicegah di rumah atau tempat perniagaan anda.


    Biologi dan Sifat Lalat Buah


    lalat-buah-buahan

    Lalat buah biasanya dikesan di rumah, restoran, pasar raya dan di mana sahaja terdapat makanan lain yang boleh reput dan menapai. Lalat buah dewasa berukuran kira-kira 1/8 inci panjang dan biasanya mempunyai mata merah. Bahagian depan badan adalah bewarna terang sedikit dan bahagian belakang adalah hitam. Lalat buah bertelur pada permukaan penapaian makanan atau lain-lain kawasan yang lembap, dan bahan-bahan bersifat organik.


    Lalat buah bertelur berhampiran permukaan dimana ada penapaian makanan atau lain-lain lembap, bahan-bahan organik. Larva kecil lalat buah ini akan terus makan berhampiran permukaan dimana ada proses penapaian. Sifat larva adalah ianya memakan permukaan yang lembab dan ada proses penapaian dan pereputan ini.  

    Oleh itu adalah penting untuk membuang bahagian yang rosak atau buah-buahan terlebih masak dan sayur-sayuran dengan cara memotong atau dibuang. Ini adalah kerana sekiranya tidak membuang kesan telur dan larva boleh memberi kesan yang negatif kepada penggunanya. Potensi pembiakan lalat buah adalah sangat besar; sekiranya diberi peluang, mereka akan meletakkan kira-kira 500 biji telur. Dan dimana keseluruhan kitaran hayat dari telur hingga dewasa boleh lengkap dalam masa seminggu.

    kerosakan-akibat-lalat-buah

    Lalat buah-buahan amat tertarik terutamanya kepada buah-buahan dan sayur-sayuran masak di dapur. Mereka juga boleh dan akan membiak di longkang, pelupusan sampah, botol kosong dan tin, bekas sampah, mop dan kain pembersihan. Semua yang diperlukan untuk pembiakan lalat buah adalah sebuah keadaan kelembapan penapaian material. Serangan lalat buah juga boleh berpunca pada buah-buahan atau sayur-sayuran  lebih-masak. Lalat buah dewasa juga boleh terbang dari luar masuk melalui tingkap. Lalat buah-buahan adalah perosak tanaman. Mereka juga mempunyai berpotensi untuk mencemarkan makanan dengan bakteria dan lain-lain organisma menghasilkan penyakit.

    Apakah Lalat Buah?

    Lalat buah atau tephritidae adalah salah satu daripada dua keluarga lalat tephritidae dirujuk sebagai lalat buah,manakala satu lagi keluarga yang lain adalah Drosophilidae. Keluarga Lalat buah tidak termasuk organisma model biologi genus Drosophila (dalam keluarga Drosophilidae), ianya dikenali sebagai "lalat buah". Hampir 5,000 spesies dikenalpasti lalat buah tephritid dikategorikan dalam hampir 500 genus lalat buah. Penerangan, kategori semula, dan analisis genetik sentiasa berubah pada taksonomi keluarga ini. Untuk membezakan mereka dari Drosophilidae, lalat buah selalunya dipanggil lalat merak, merujuk kepada tanda-tanda yang rumit dan berwarna-warni. Nama berasal dari terma Yunani, tephros, yang bermaksud "abu kelabu". Mereka dijumpai dalam semua ecozones.


    Kitaran Hidup Lalat Buah



    Deskripsi Lalat Putih

    Tephritids atau lalat buah kecil adalah selalunya berwarna-warni, dan biasanya dengan gambar sayap sederhana (2,5-10 mm), urat subcostal melengkung ke hadapan pada sudut yang betul. Kepala adalah berbentuk hemisfera dan biasanya pendek. Muka adalah menegak atau berbentuk kebelakang. 

    Dua hingga lapan pasang bulu dibahagian kepala dilihat (sekurang-kurangnya satu tetapi biasanya beberapa pasangan yang lebih rendah melengkung ke dalam dan sekurang-kurangnya salah satu pasangan atas melengkung ke belakang). Beberapa spesies pula, bulu frontalnya dimasukkan pada bonggol kepala. Sayap biasanya mempunyai tanda-tanda kuning, coklat, atau hitam atau gelap berwarna dengan tanda lebih ringan. Dalam beberapa spesies, sayap adalah jelas. Larvanya pula adalah bersifat amphipneustic (mempunyai hanya anterior dan posterior ventilator). Badan pula berbeza iaitu putih ke kuning atau coklat. 

    Cara Mengatasi Dan Pembasmian Lalat Buah

    Apabila struktur rumah perlindungan hujan atau kawasan tanaman atau kawasan rumah telah dipenuhi dengan lalat buah-buahan, maka kita hendaklah hapuskan kawasan pembiakan. Sekiranya tempat pembiakan tidak dibersihkan, masalah ini akan terus-menerus  tidak kira berapa kerap racun serangga digunakan untuk mengawal lalat buah ini. Mencari sumber tarikan dan pembiakan boleh menjadi sangat mencabar dan sering akan memerlukan pemikiran dan kegigihan. 

    Mencari kawasan pembiakan lalat buah mungkin sukar untuk diakses (contoh: tempat pelupusan sampah dan longkang) boleh diperiksa dengan merakam beg penyimpanan plastik makanan atau sampah. 

    Selepas sumber tarikan dan pembiakan dihapuskan maka langkah seterusnya ialah untuk hapuskan lalat buah dewasa yang tinggal di kawasan itu dengan menggunakan racun berasaskan pyrethrum, aerosol racun serangga. 

    Ada satu lagi pendekatan yang lebih baik, iaitu dengan membina perangkap dengan meletakkan corong kertas (digulung dari sehelai kertas notebook) ke dalam balang yang kemudian diumpan dengan beberapa auns cuka. Letakkan balang perangkap di mana sahaja lalat buah yang dilihat. Ini perangkap yang mudah tetapi berkesan untuk menangkap mana-mana baki lalat buah dewasa.


    Video Bagaimana Nak Buat Perangkap Lalat Buah






  • LIHAT PRODUK KAMI SEKARANG

    Anda boleh browse serta lihat produk-produk kami sebelum membuat belian.

    ALAMAT

    [Serdang, Selangor]

    EMEL

    proshieldmalaysia@gmail.com