• Kompos Express

    Buat Kompos Dalam Masa 14 Hari

    Tidak semua orang merasa satu keperluan untuk membuat kompos dalam 14 hari. Ia hanya hanya dikira sebagai satu aktiviti yang banyak kerjanya bagi sebahagian daripada kita. Walau bagaimanapun, masih ada ramai orang yang pastinya berminat untuk membuat proses kompos lebih cepat.

    Dengan mempelajari mengenai faktor-faktor utama dalam proses membuat kompos secara cepat kita boleh mula membuat timbunan kompos sendiri dengan cara yang lebih cekap dan berkualiti.




    Satu kaedah popular pembuatan kompos adalah dikenali sebagai "Kaedah Indore", teknik ini melibatkan pengumpulan bahan yang kaya dengan karbon dan nitrogen. Ia dibuat dengan meletakkan lapisan bahan yang berkarbon ini dan membiarkan mereka terperam selama setahun. Banyak pembuat kompos menggunakan versi yang diubah suai daripada kaedah ini, dengan melonggokan bahan asas kompos pada setiap beberapa minggu atau bulan bagi mempercepatkan proses. 

    Kaedah ini menghasilkan kompos berkualiti pada usaha dan masa yang minima. Namun beberapa kelemahan dikesan iaitu nutrien kalah kepada larut lesap kerana atau sekiranya terdedah kepada hujan, dimana benih rumpai tidak dibunuh kerana longgokan mungkin tidak cukup panas, dan proses ini boleh mengambil masa sehingga setahun untuk menghasilkan kompos siap dan berkualiti.

    Satu kaedah yang lebih cepat daripada kompos telah diperkenalkano. Biasanya dikenali sebagai "kaedah Berkeley" atau "kompos cepat", kaedah ini menghasilkan kompos siap dalam masa 14 hingga 21 hari.

    Mari kita lihat beberapa kelebihan dan keburukan kompos pantas.

    Kelebihan kompos express:

    • kompos siap dalam beberapa minggu
    • kandungan nutrien yang lebih tinggi disebabkan oleh larut lesap kurang nutrien
    • Kurang benih rumpai

    Keburukan kompos express:

    • usaha tambahan yang diperlukan
    • sejumlah besar bahan yang diperlukan pada satu masa

    Bagaimana untuk hancurkan Bahan Kompos


    Satu rahsia untuk membuat kompos cepat, ialah untuk mempercepatkan proses penghancuran, maksudnya kita perlu mencarik halus bahan karbon iaitu seperti daun yang luluh, rumput kering, jerami, kertas dan kadbod. Ini akan meningkatkan aktiviti aktif di kawasan permukaan yang mempunyai mikrob kompos dan menyediakan lebih banyak walaupun pengagihan udara dan kelembapan diantara bahan-bahan. Jenis chipper atau shreddder digunakan tidak penting, dengan syarat ia boleh kendalikan bahan-bahan karbon tersebut. Pemotong rumput putar juga boleh digunakan oleh untuk mencarik daun dengan menjalankan pemotong belakang dan sebagainya. Lebihkan longgokan pada kadar beberapa kali. 

    Nitrogen bahan hijau yang kaya seperti baja, sisa sayur-sayuran dan prunings tumbuhan hijau juga boleh dicincang. Bahan-bahan berair lembut tidak perlu dicincang kerana mereka memecahkan dengan cepat dalam longgokan baja.

    Jika anda tidak mempunyai chipper atau mesin pencincang anda boleh menghancurkan bahan-bahan anda ke dalam ½ "ke 1 ½" keping dengan gunting pemangkasan. Ia mengambil akan mengambil masa yang agak lama tetapi hasilnya amat berbaloi.

    Cara Dapatkan Keseimbangan Sesuai untuk Kompos Express

    Adalah penting untuk mempunyai keseimbangan yang tepat bagi bahan-bahan dalam kompos pantas supaya ia hancur dengan cepat dan secekap yang mungkin. Kita memerlukan bakteria dalam kompos, dan kedua-dua karbon dan nitrogen. 

    Ianya berfungsi untuk; karbon untuk tenaga dan nitrogen untuk sintesis protein. Bagi tiap-tiap satu unit nitrogen digunakan oleh bakteria mengambil kira-kira 30 unit karbon. Oleh itu, untuk memastikan bakteria bekerja dengan cekap, kita perlu membuat timbunan kompos yang kira-kira 30 bahagian karbon untuk 1 bahagian nitrogen.

    Oleh kerana kebanyakan bahan-bahan kompos tidak mempunyai karbon kepada nitrogen (C: N) nisbah 30: 1 kita perlu menggabungkan bahan-bahan kita supaya jumlah campuran akan menjadi sehampir mungkin kepada 30: 1.

    Bagaimana Membuat Timbunan Kompos Express

    Teknik asal Berkeley ialah ianya melibatkan lapisan bahan karbon dan nitrogen.

    Pilihan ini membantu longgokan untuk memanas dengan lebih cepat. Pilihlah mana-mana cara yang anda rasa paling sesuai dengan cara anda. Bagi maksud artikel ini ialah kita akan campurkan semua bahan bersama-sama. Jika anda memilih untuk lapisan bahan-bahan anda dengan membuat timbunan kompos bahagian laman web ini akan membantu.

    Setelah bahan-bahan kompos anda dicincang, letakkan campuran segala-galanya bersama-sama ke dalam satu longgokan. Longgokan dan rasakan kelembapan campurkan bahan kering dan kacau sehingga sebati dan sama rata. Saiz minimum longgokan anda perlu pada paras tiga kaki lebar dan tiga kaki tinggi. Untuk hasil yang terbaik, cuba buat longgokan anda pada paras 4 atau 5 kaki pada setiap dimensi. Letakkan sekeping permaidani atau plastik dari atas longgokan untuk memerangkap haba yang dihasilkan oleh longgokan. 

    Jika longgokan kompos express telah dibuat dengan betul dan pada suhu dalaman yang bersesuaian biarkan ia selama tempoh 24 jam. Kemudian gali ke dalam longgokan dan mengeluarkan beberapa bahan dari pusat. Rupa bahan itu sepatutnya menjadi lebih panas dan lebih gelap daripada bahan di pinggir luar longgokan.

    Dalam masa dua hari longgokan baja perlu bersedia untuk dihidupkan buat kali pertama. bakteria kompos perlu banyak udara untuk terus hidup jadi ia terbaik untuk menjadi lebih daripada kurang kerap. Bergerak bahan dari tepi luar cerucuk ke dalam tengah-tengah. cerucuk perlu bersedia untuk perubahan kedua selepas hari yang lain atau lebih. Pada peringkat ini bahan harus bermula untuk kelihatan seperti sedikit seperti kompos selesai.

    Selepas dua minggu jika tiada kesulitan dan semuanya berjalan seperti yang dirancang kompos express anda harus hampir sedia untuk digunakan. Ia mungkin tidak sepenuhnya selesai, tapi mengikut suhu kompos express anda sudah hampir selesai. Ia adalah selamat untuk digunakan apabila suhu telah jatuh di bawah 100 ° F.





  • LIHAT PRODUK KAMI SEKARANG

    Anda boleh browse serta lihat produk-produk kami sebelum membuat belian.

    ALAMAT

    [Serdang, Selangor]

    EMEL

    proshieldmalaysia@gmail.com