• Fertigasi: Aplikasi Baja Melalui Pengairan

    Pengenalan Kepada Fertigasi

      Fertigasi adalah kaedah penghantaran baja mineral yang dileraikan didalam air terus kepada akar tanaman. Penggunaan kaedah fertigasi adalah popular dan sering di adaptasi dalam pertanian di Malaysia kerana kaedah ini dianggap cekap dalam pengurusan nutrien, masa dan tenaga kerja dan mudah dikawal dalam skala kecil mahupun besar.

     Campuran air dan nutrien terlarut adalah dikenali sebagai 'solusi nutrien', pada asalnya, konsep membesarkan tanaman dann tumbuh-tumbuhan tanah tanpa tanah dikenali sebagai sebagai 'hidroponik' (dari perkataan Greek untuk air dan buruh, iaitu hidro dan Ponos).

    rock-melon-fertigation
      Konsep ini telah diamalkan berkurun lamanya oleh petani-petani di timur tengah. Kaedah ini masih diamalkan secara meluas dalam pengeluaran tanaman dan sayur-sayuran bernilai tinggi di bawah struktur pelindung hujan. Kadang-kadang ianya disebut sebagai teknik nutrien filem (NFT=Nutrient Film Technique) sebagai nutrien, atau NFT. Semua mineral tumbuhan ditanam secara 'penanaman tanpa tanah' dimana nutrien dibekalkan kepada tanaman dan sayur-sayuran melalui air pengairan.

       Fertigasi merupakan lanjutan daripada konsep hidroponik, dan kini diamalkan secara meluas dalam industri hortikultur, terutamanya penanaman kekal tanaman seperti rock melon, tomato ceri, cili merah, limau, buah zaitun dan badam. Fertigasi adalah yang paling berjaya apabila digabungkan dengan pengairan titisan.

    Kelebihan Membekalkan Nutrien Untuk Akar Menggunakan Kaedah Fertigasi Termasuk:

    • Kos aplikasi baja dapat dikurangkan (tidak perlu untuk menebarkan baja pada amaun yang besar. Ia dapat mengurangkan risiko pemadatan tanah di kawasan antara barisan dan penggunaan tenaga buruh..
    • Baja dapat digunakan secara terkawal dan kos efektif.
    • Lebih kawalan ke atas tingkah laku tanaman melalui aplikasi nutrien tertentu yang disasarkan  semasa peringkat tertentu pertumbuhan tanaman. 
    • Potensi kerugian kepada penggunaan baja dapat dikurangkan (kerana kadeah aplikasi larut lesap terus kepada zon akar) dengan membekalkan jumlah yang kecil.

    Set Back Dalam Mengusahakan Kaedah Fertigasi Termasuk:

    • kos modal yang lebih besar yang berkaitan dengan peralatan yang diperlukan untuk menyalurkan dan menyuntik baja ke dalam air pengairan.
    • Kos operasi yang lebih tinggi  dengan penggunaan baja gred teknikal berbanding dengan baja gred pertanian.
    • Tindak balas kimia antara beberapa jenis baja apabila dicampur, berpotensi menyebabkan peralatan tubing micro tersumbat  adalah amat ketara.

    Peralatan Fertigasi

      Tahap kecanggihan, dan kos modal berkaitan peralatan fertigasi amat berbeza. 

    Tangki Campuran/ Mixing Tanks: Banyak sistem fertigasi direka dengan tiga tangki pencampuran untuk membolehkan bekalan sehingga tiga campuran baja yang berbeza dalam pengairan tunggal pada masa yang berlainan semasa pengairan itu.


    water-tank
     Menggunakan lebih daripada 2 tangki untuk mengurangkan masa yang diperlukan untuk menguruskan sistem. Menjadikannya lebih mudah untuk membekalkan dos baja yang kecil  masa penyiraman yang berbeza tanpa perlu kerap menambah air pada setiap tangki. Walau bagaimanapun ukuran dan pertimbangan perlu dibuat untuk memberikan masa yang secukupnya untuk salah satu baja yang akan dibuang melalui sistem, sebelum baja lain diperkenalkan.

    Sistem kawalan: Pelbagai alat kawalan boleh didapati yang membolehkan pam pengairan dihidupkan, untuk bahagian pengairan yang akan dibuka dan ditutup mengikut program yang telah ditentukan, dan juga sistem yang mengawal bila dan berapa banyak setiap campuran baja yang akan disuntik ke dalam air pengairan.


    Dosatron
      Peralatan juga disediakan untuk memantau dan mengubah suai kekonduksian elektrik (EC) dan pH campuran air / nutrien. EC meter sering digunakan sebagai langkah tidak langsung untuk mengukur jumlah baja disuntik ke dalam air pengairan; bacaan EC yang lebih tinggi menunjukkan jumlah yang tinggi baja disuntik.











    Baja Fertigasi


    baja-fertigasi
      Semua nutrien mineral boleh dibekalkan kepada akar tumbuhan menggunakan fertigasi. Secara umumnya, kandungannya adalah nutrien utama iaitu - nitrogen (N), fosforus (P) dan kalium (K) - yang dibekalkan menggunakan kaedah ini. Kalsium (Ca) dan magnesium (Mg) juga ada. Sulphur (S) sering secara tidak sengaja dibekalkan apabila baja seperti kalium sulfat dan magnesium sulfat, digunakan untuk membekalkan K dan Mg.

      Menggunakan kaedah fertigasi untuk membekalkan mikronutrien lain keperluan seperti boron (B), besi (Fe), mangan (Mn), zink (Zn), tembaga (Cu) dan molibdenum (Mo) juga boleh dilakukan, manakala nutrisi ini juga biasanya atau boleh digunakan sebagai semburan foliar kerana hanya jumlah yang kecil diperlukan.


    Struktur Baja

      Baja gred pertanian secara amnya tidak sesuai untuk digunakan dalam sistem fertigasi kerana jumlah kekotoran masa ini, yang mungkin tidak larut dan membawa kepada tersumbat dripper. Atas sebab ini baja gred teknikal diperlukan dalam sistem fertigasi kerana mereka mempunyai kurang kekotoran dan tahap berkadaran lebih tinggi nutrien mineral dikehendaki.

    Baja jenis kekuatan super fosfat single, double dan triple  dan batu fosfat tidak sesuai untuk digunakan dalam sistem fertigasi. Baja yang sesuai untuk digunakan dalam sistem fertigasi datang dalam bentuk garam iaitu baja jenis teknikal gred (mis kalium sulfat), asid (mis asid nitrik), pangkalan (mis kalium hidroksida), polimer (mis polyphosphate) atau chelates (cth besi EDTA). Ini adalah kerana mereka adalah dalam bentuk eksklusif disuntik ke dalam air pengairan yang sudah dalam larutan (iaitu predissolved dalam air).

      Sumber tidak larut iaitu kalsium (Ca) adalah dikecualikan daripada peraturan baja jenis kekuatan super fosfat ini. Sebagai contoh, gypsum, yang kadang-kadang digunakan untuk membantu mengeluarkan jumlah yang berlebihan ion natrium (Na +) dari profil tanah dan memperbaiki struktur tanah, ia juga boleh diperkenalkan ke dalam air pengairan.

      Walau bagaimanapun ia mesti hadir dalam bentuk yang sangat halus untuk kegunaan tanah dan tangki sumber, supaya ia sentiasa larut untuk menahan peleraian zarah halus dan untuk mengelakkan dripper daripada tersumbat.

      Amaun bagi setiap baja yang boleh benar-benar dileraikan dalam jumlah tertentu air adalah berbeza, dan sangat bergantung kepada suhu air. Kurang baja yang diberikan boleh larut dalam air sejuk (iaitu <5 ° C) daripada yang boleh larut dalam air suam (iaitu> 15 ° C). Terdapat panduan dan carta disediakan kepada jumlah pelbagai jenis baja yang boleh dilarutkan dalam jumlah tertentu air sebagai fungsi suhu air itu.

      Satu lagi masalah yang mungkin berlaku dengan sistem fertigasi adalah pada campuran bajanya. Terdapat potensi untuk ion bercas negatif (anions) dari satu baja untuk bertindak balas dengan ion bercas positif (kation) dari baja lain untuk membentuk mendakan larut (crystalize). Ini boleh membawa kepada tersumbat masalah dalam sistem pengairan. Bahaya utama terletak dengan kalsium (Ca2 +) yang membentuk mendakan larut dengan fosfat (PO4 3-) atau sulfat (SO4 2-).


    Hidroponik Terbuka


    sistem-nft
      Pendekatan fertigasi berbeza kerana ia hanya menggunakan air pengairan untuk membekalkan nutrien asas (iaitu N, P dan K) dalam beberapa aplikasi, manakala ia masih bergantung kepada tanah atau media lain untuk membekalkan semua nutrien yang lain.

      Dalam pendekatan yang kedua (pengairan setiap hari) tanah pada dasarnya hanya menyediakan sokongan mekanikal untuk akar tanaman dan bertindak sebagai peti simpanan untuk air dan nutrien tambahan. Pendekatan ini telah menjadi dikenali sebagai 'hidroponik terbuka'. Satu lagi ciri pendekatan ialah menyesuaikan pH dengan campuran air / nutrien; amalan yang dipanggil sebagai pemangkasan pH.

     Sesetengah sistem hidroponik terbuka menggunakan drippers yang sedikit bagi setiap tumbuhan dan air siraman digunakan lebih kerap pada masa siraman yang singkat. Ini menyebabkan bahagian zon akar yang ada yang dibasahkan, mengurung pertumbuhan akar ke dalam tanah yang basah.

      Jumlah akar yang berkurangan juga bermakna bahawa jumlah air ada di bahawa tanah adalah lebih kurang, dan  Dengan pemantauan kelembapan fertigasi atau hidroponik tanah terbuka, keupayaan untuk membekalkan air atas permintaan adalah kritikal untuk mengelakkan pokok-pokok yang mengalami tekanan kekurangan air.

      Manfaat utama pendekatan teknik fertigasi atau hidroponik terbuka adalah - kawalan yang lebih baik ke atas penghantaran air dan nutrien kepada akar tumbuhan membawa kepada jumlah yang terhad tentang kebasahan tanah.

      Menggunakan fertigasi untuk mengurus prestasi tanaman perlu berdasarkan pengetahuan yang baik bila dan sejauh mana setiap nutrien mineral diambil oleh akar tanaman dan bagaimana ia memberi kesan kepada pertumbuhan tanaman, perkembanangan, dan hasil tuai. Dengan sesetengah sistem hidroponik terbuka, yang pada dasarnya mengabaikan kesuburan tanah.

      Pengetahuan ini adalah lebih kritikal. Terdapat kecenderungan untuk menganggap bahawa semua tanaman berkelakuan begitu juga, tetapi ini tidak berlaku. Perlu dinyatakan bahawa masih terdapat jurang pengetahuan besar dalam bidang ini untuk tanaman tertentu. Satu lagi jurang dalam teknologi adalah keupayaan untuk mengukur status tanaman nutrien dalam 'real time', dan mentafsir maklumat yang betul dan menggunakannya untuk menguruskan sistem fertigasi.

     Menggunakan fertigasi untuk mengurus prestasi tanaman perlu berdasarkan pengetahuan yang baik bila dan sejauh mana setiap nutrien mineral diambil oleh akar tanaman dan bagaimana ia memberi kesan kepada pertumbuhan tanaman, pembangunan, dan hasil. Dengan sesetengah sistem hidroponik terbuka, yang pada dasarnya mengabaikan kesuburan tanah, pengetahuan ini adalah lebih kritikal.

     Terdapat kecenderungan untuk menganggap bahawa semua tanaman berkelakuan begitu juga, tetapi ini tidak berlaku. Perlu dinyatakan bahawa masih terdapat jurang pengetahuan besar dalam bidang ini untuk tanaman tertentu. Satu lagi jurang dalam teknologi adalah keupayaan untuk mengukur status tanaman nutrien dalam 'real time', dan mentafsir maklumat yang betul dan menggunakannya untuk menguruskan sistem fertigasi.


    Kesimpulan

     Fertigasi berpotensi menawarkan banyak kelebihan berbanding pendekatan konvensional untuk menguruskan keperluan baja tanaman ini. Walaupun fertigasi adalah tambahan yang menarik dan berpotensi menguntungkan untuk sistem pengeluaran hortikultur, ia juga memerlukan pelaburan yang besar dalam peralatan, kemahiran pengurusan maju, pemantauan berterusan dan pemahaman keperluan nutrien tanaman khusus.

    Mahu set-up kebun fertigasi?? 
    contact-us

  • LIHAT PRODUK KAMI SEKARANG

    Anda boleh browse serta lihat produk-produk kami sebelum membuat belian.

    ALAMAT

    [Serdang, Selangor]

    EMEL

    proshieldmalaysia@gmail.com