• Layu Fusarium

    Kenapa pokok saya layu...???

       Ade orang panggil layu batang, ade yang panggil reput batang, ade yang panggil layu bakteria… so actually apakah benda ni. Ini adalah penyakit yang common menyerang pokok tak kira pokok hiasan atau tanaman komersial. Kalau anda kenal dengan penyakit ini, anda pasti setuju bahawa ini adalah penyakit yang paling kerap menyerang pokok tanaman dalam usaha komersial tradisional mahu pun dalam perusahaan tanaman secara pfertigasi di Malaysia. Nama penyakit ini adalah Layu Fusarium. Mari kita berkenalan dengan Layu Fusarium.

    Apakah Layu Fusarium?

       Fusarium layu ialah penyakit yang biasanya dikaitkan dengan penyakit kulat yang menyebabkan kelayuan. Ia mempamerkan gejala atau simptom yang sama seperti Verticillium. Patogen yang menyebabkan penyakit layu Fusarium adalah Fusarium oxysporum.

     Biasanya terdapat di seluruh Malaysia, penyakit layu Fusarium adalah patogen bawaan tanah yang menyerang rock melon, tomato, terung cili dan pelbagai tumbuh-tumbuhan lain. Penyakit kulat (Fusarium oxysporum) masuk melalui akar dan mengganggu akar dalam proses penyerapan air dan nutrien. Ini juga menyebabkan jangkitan merebak ke dalam batang dan daun dimana spora oxysporum ini menyekat aliran air menyebabkan dedaunan layu dan bertukar menjadi kuning.

      Gejala atau simptom penyakit sering muncul ketika pada pertengahan musim penanaman. Selalunya ianya muncul pada bahagian pangkal pokok. Daun muda juga akan terjejas dan akhirnya tumbuhan akan mati. Dalam banyak kes, terdapat beberapa bahagian atau hanya satu cabang atau bahagian tertentu yang menunjukkan simpton penyakit tersebut.

      Bagi pendapat saya penyakit layu fusarium ini amatlah merbahaya sekiranya tidak di ambil tindakan pencegahan dan pembersihan.Ini adalah kerana penyakit layu Fusarium ini dapat hidup dan kekal bertahan di dalam tanah atau polibeg berini sabut kelapa  selama bertahun-tahun lamnya. Ia dapat dan boleh merebak dan disebarkan oleh air, serangga dan peralatan taman. Penyakit kulat ini boleh berkembang semasa cuaca panas dan paling merosakkan apabila suhu tanah mendekati 80F. Cuaca kering dan kelembapan tanah rendah akan  menggalakkan lagi penyakit tumbuhan ini.

    Biologi patogen

       Fusarium oxysporum f. sp. niveum (FON) tidak mempunyai peringkat reproduktif seksual. struktur pembiakan jantina adalah termasuk kedua-dua mikro dan macroconidia. Microconidia kebanyakan nya adalah berbentuk bujur seperti buah pinggang dan secara amnya satu sel dan terbentuk conidiophores pendek. Microconidia mampu menjangkiti akar tetapi mungkin juga memainkan peranan kecil dalam jangkitan awal pada tumbuhan. Ini adalah kerana sifat tidak kekal mereka.



       Macroconidia adalah fusiform  'bentuk kanu', biasanya mempunyai 3-5 sel dan dihasilkan dalam jumlah yang besar, sering terbentuk dalam rumpunan dikenali sebagai sporodochia. Macroconidia juga menjangkiti akar, tetapi peranan utama mereka adalah untuk memastikan keseluruhan patogen terus hidup kerana mereka mempunyai keupayaan untuk membentuk chlamydospores (struktur rehat jantina). 

       Chlamydospores adalah cara utama untuk hidup dan biasanya terbentuk di bawah syarat-syarat pertumbuhan suboptimal untuk kulat atau kematian tumbuhan perumah. F. oxysporum membentuk dua jenis chlamydospores; satu dalam macroconidium dan satu dari dalam miselium. Mereka terbentuk daripada mycelia biasanya berlaku secara tunggal atau dalam pasangan dan boleh sama ada interkalari (dalam miselium) atau terminal (berlaku di hujung).


    Cara Dan Langkah Rawatan Dan Pencegahan Layu Fusarium

    • Tanam variety yang imun atau tahan kepada layu fusarium
    • Membuang tumbuhan yang dijangkiti dari kelompok tanaman anda
    • Guna gunting yang disterilkan bagi tujuan pemangkasan (boleh guna peluntur contohnya klorox pekat) .
    • Sentiasa kawal populasi serangga banyak, seperti kumbang timun, yang dikenali untuk menyebarkan penyakit.
    • Baja nitrogen yang tinggi boleh meningkatkan kerentanan terhadap penyakit ini. Uji tanah atau medium tanaman anda (air atau cocoapeat)  dan menggunakan baja organic atau kimia ‘slow release’ di kebun sayur anda.
    • Jaga kebersihan iaitu menggunakan tangan atau tempat merawat rumpai dikawasan tanaman atau menggunakan flamer rumpai atau racun herba semulajadi - banyak spesies rumpai adalah perumah kepada patogen penyakit ini.
    • Guna racun kulat biologi yang selamat dimana ia akan melindungi tanaman terhadap layu disebabkan oleh Fusarium. Ia boleh digunakan sebagai tanah semburan atau menggenangi (1-2 gm / 100 kaki persegi) untuk benih, hiasan dan sayuran. Gunakan air yang mencukupi semasa aplikasi supaya ianya dapat bergerak ke dalam zon akar.
    • Jika penyakit ini berterusan, ia adalah yang terbaik untuk membuang keseluruhan tanaman dan membuat complete sanitasi tanah atau medium sebelum menanam lagi.

    Saranan Proshield

      Pencegahan adalah cara yang paling baik untuk mengelakkan terdapat nya masalah layu fusarium. Oleh kerana masalah ini sudah common dan berkala, sepatutnya seseorang pengusaha itu mengambil langkah pencegahan. Bagi kami di Proshield, kami saran kan untuk membuat sanitasi tanah atau cocoapeat bagi yang membuat perusahaan fertigasi.



    Sanitasi media :



    Nisbah 1.5 hingga 2 ml Proshield Antiseptik ** ke 1 liter air.
    (Recommended: 4000ml (4 liter) Proshield Antiseptik bagi 2400 liter air-
    600 gelen) – Pembersihan Media/Polibeg isi sabut kelapa kali pertama
    (Tanpa pokok).

    Pemilik kebun adalah menyiram tanah/polibeg isi sabut kelapa di sekitar pokok menggunakan dari 2 liter Proshield Antiseptik untuk 2400 liter (600 gelen air) dan juga menggunakannya sebagai siraman media untuk 3 atau 4 hari sekali. (Bersama pokok)

    Untuk pertanyaan KLIK SINI



  • LIHAT PRODUK KAMI SEKARANG

    Anda boleh browse serta lihat produk-produk kami sebelum membuat belian.

    ALAMAT

    [Serdang, Selangor]

    EMEL

    proshieldmalaysia@gmail.com