• Jangan Buang Kulit Telur Kerana Banyak Khasiat Untuk Pokok Kita

    Bagaimana untuk Menggunakan kulit telur di Kebun 


    Saya mula mengumpul kulit telur selepas saya membaca satu artikel mengenai kulit telur digunakan sebagai baja tumbuh-tumbuhan yang berkesan. Ianya boleh digunakan sebagai baja dan juga sebagai kawalan perosak organik. Saya menggunakan kulit telur dihancurkan di kebun saya mengikut 2 kaedah:



    Kaedah 1 : Baja 'Slow Release'

    Saya telah mula mengumpul kulit telur semenjak itu. Apa yang saya buat ialah hanya membilas kulit-kulit tersebut dan meletakkan mereka di dalam bekas terbuka di mana mereka boleh kering. (Jangan bimbang, mereka tidak bau. Setiap orang yang datang ke rumah saya dan melihat mereka bertanya kepada saya soalan ini.) 


    Walaupun nitrogen, fosforus, dan kalium adalah yang paling penting untuk pertumbuhan yang sihat, kalsium juga penting untuk membina sihat "tulang", iaitu dinding sel tumbuhan. Terdiri daripada kalsium karbonat, kulit telur adalah cara terbaik untuk memperkenalkan mineral ini ke dalam tanah. Untuk prep kulit telur, kisar dengan mixer, pengisar, atau mortar dan alu dan sehingga mereka ke dalam tanah. Kerana ia mengambil masa beberapa bulan untuk kulit telur untuk memecahkan dan diserap oleh akar tumbuhan. Lebihan cengkerang juga boleh dicampur ke dalam tanah anda.

    Dengan cara yang sama, kulit terlur itu dihancurkan halus kemudian dicampur dengan bahan organik yang lain dan diletakkan di bahagian bawah dekat pangkal pokok. Ini akan membantu tumbuhan yang baru ditanam berkembang cepat. (Tomato terutamanya suka kalsium.) Untuk lebih 'umphh'  cuba mencampurkan kulit telur anda dengan serbuk kopi yang kaya dengan nitrogen.

    Fakta tambahan : kulit telur ini akan mengurangkan keasidan tanah anda, dan akan membantu untuk nutrealise keadaan tanah anda.

    Kaedah 2 : Percambahan Benih


    Lihat imej j diatas: Penggunaan kulit telur adalah baik kerana sifat mereka adalah mesra alam, tiada sisa permulaan benih. Untuk ini, sediakan atau gunakan beberapa bahagian kulit telur. Sebelum guna kulit telur anda, sterilkan kulit telur itu atau dengan meletakkan mereka di dalam ketuhar 200 darjah selama 30 minit. (Jika anda meletakkan mereka dalam penyejukan ketuhar selepas, katakan, anda bakar ayam panggang, anda boleh mensterilkan telur tanpa menggunakan tenaga yang berlebihan.)

    Seterusnya, dengan kuku atau awl, membuat lubang di bahagian bawah untuk saliran. Menambah tanah dan biji mengikut bungkusan. Apabila pucuk muncul, letakkan pokok anda bersama telur ke dalam tanah.

    Product: Organic Calcium Intake

    Keterangan Produk :  Abstrak Kulit Telur, 100% pure kalsium carbonate
    10ml setiap 1 liter
    Cara aplikasi ialah dengan semburan pada seluruh daun dan pangkal pokok.
    Ulangi setiap 3 hari bagi pemulihan sistem intake kasium pokok
    Baik untuk pokok yang ada 'calcium deficiency'

    >>Order Disini<< via Proshield Online store

    >>Order Disini<< via Paypal








  • LIHAT PRODUK KAMI SEKARANG

    Anda boleh browse serta lihat produk-produk kami sebelum membuat belian.

    ALAMAT

    [Serdang, Selangor]

    EMEL

    proshieldmalaysia@gmail.com