• Apakah alga dan Cara-cara untuk mengatasi masalah daripada berterusan mengganggu

         Lazimnya masalah alga ni selalu terlepas pandang oleh sesiapa sahaja yang terlibat ketika bertanam tidak kira dari segi komersial atau sebagai hobi atau tanam secara kecil-kecilan.


    Apakah alga?

       Alga adalah sejenis kehidupan berasal dari pelbagai kumpulan organisma akuatik yang mempunyai keupayaan untuk menjalankan fotosintesis. Alga sering dikenali pada kebanyakan orang sebagai rumpai laut (seperti rumpai laut atau fitoplankton), kolam buih atau ledakan alga dalam tasik.


      Akan tetapi alga yang kita bincangkan dalam artikel ini adalah alga yang wujud dalam ledakan kecil di atas daratan dan kritikal dalam pengurusan tanaman tidak kira dalam bentuk hobi mahupun komersial. 


    Definisi

      Istilah "alga" merangkumi banyak organisma yang berbeza mampu menghasilkan oksigen melalui fotosintesis (proses tenaga cahaya penuaian dari matahari untuk menjana karbohidrat). Organisma ini dan tumbuhan darat tidak berkaitan rapat. Walau bagaimanapun, ciri-ciri tertentu menyatukan mereka, manakala apa yang membezakan mereka ialah mereka adalah daripada kumpulan organisma berbeza yang melakukan fotosintesis.


      Mereka tidak mempunyai akar benar, batang dan daun, dan sistem vaskular untuk mengedarkan air dan nutrien ke seluruh tubuh mereka. Kedua, banyak alga unisel, menurut satu article yang diterbitkan pada 2014 dalam jurnal Biology Semasa. Mereka juga hidup dalam pelbagai bentuk dan saiz. 

      Mereka boleh wujud sebagai tunggal, sel-sel mikroskopik; mereka boleh menjadi makroskopik dan multicellular; hidup dalam koloni; atau mengambil pada penampilan berdaun seperti dalam kes rumpai laut seperti rumpai laut gergasi. Picoplankton adalah di antara 0.2 hingga 2 mikrometer garis pusat, manakala pelepah rumpai laut gergasi sebesar 60 meter panjang. Akhir sekali, alga wujud dalam pelbagai habitat akuatik, kedua-dua air tawar dan air masin.


    Kenapa Alga Boleh Mengganggu Dalam Proses Penanaman Komersial Khususnya Fertigasi..

      Di mana-mana ada air yang disimpan, masalah alga akan berlaku. Apabila air yang mengandungi kepekatan Nitrat dan Fosfat yang tinggi bertakung serta dipengaruhi oleh suhu yang tinggi akan menyebabkan alga menjadi mekar dimana ini boleh menyebabkan beberapa masalah. 

      Biru-hijau pertumbuhan alga boleh menyebabkan bau busuk dalam air, lapisan buih di permukaan dan juga menimbulkan risiko kesihatan. Alga hijau boleh warna hijau air, kelihatan tidak jelas dan menyebabkan tumbuh-tumbuhan yang disiram menggunakan air tersebut boleh mati. Oleh itu masalah alga sering tidak diingini dan nescaya satu pelan pengawal alga harus ada.

      Secara keseluruhan, alga akan merosakkan bekalan air kolam atau tasik anda. Bentuk-bentuk filamen dan plankton boleh membiak pada kadar yang luar biasa, dan secara tiba-tiba die-off boleh menyebabkan kehabisan oksigen. Oksigen yang diperlukan dalam kolam ikan atau tasik boleh dibekalkan oleh tumbuhan akuatik yang lain.

      Masalah alga biasanya disebabkan oleh supply nutrien (nitrogen dan fosforus) berlebihan di dalam kolam. Dari saat kolam dibina, ia menjadi satu lembangan tetap untuk nutrien masuk dari tanah dan mengalir ke kawasan tadahan air di kolam ini. Lebih lama usia kolam tersebut maka lebih banyak nutrien akan terkumpul dan lebih mudahlah masalah alga akan timbul. 

     Pertumbuhan alga yang berlebihan akan menyebabkan kebuluran atau menyekat lain-lain tumbuhan akuatik untuk mendapat cahaya matahari yang diperlukan untuk pertumbuhan mereka. 

       Masalah bau dan rasa di dalam air minum dan kadang-kadang bahkan kematian ikan dikaitkan dengan bunga berlebihan alga plankton. Alga yang berfilamen dan alga macrophytic sering membentuk ketumbuhan padat yang menjadikan aktiviti kegunaan rekreasi seperti memancing, berenang, dan lain-lain adalah hampir mustahil untuk dilaksanakan.Ianya boleh mengehadkan penembusan cahaya matahari dan menghadkan pengeluaran oksigen dan makanan yang diperlukan untuk pertumbuhan ikan. Apabila alga banyak mengganggu tujuan penggunaan kolam, maka kaedah kawalan perlu dipertimbangkan.

    Kawalan alga

      Hamparan alga berfilamen boleh musnahkan dengan munggunakan skrin wayar  atau peranti yang serupa. Walau bagaimanapun, kaedah kawalan ini adalah berkos tinggi dan memerlukan tenaga kerja yang ramai dan dianggap sebagai hanya kaedah kawalan sementara. 

      Sebelum menggunakan bahan kimia, anda perlu mengambil kira pencemaran yang berpotensi bekalan air domestik dan tempoh menunggu untuk menyiram ternakan, makan ikan, berenang dan pengairan.

      "Kawalan biologi" adalah satu bentuk hidup digunakan untuk mengawal lain atau baki kehidupan dimanipulasikan dalam apa-apa cara menjejaskan perosak yang tidak diingini. Adalah bijak untuk menjadi sangat berhati-hati apabila membuat keputusan mengenai penggunaan kawalan biologi. Ia boleh memakan diri apabila spesies yang diperkenalkan menjadi lebih daripada satu masalah daripada perosak asal.

      Kaedah Barley Straw telah diuji di England oleh Pusat Akuatik Pengurusan Loji untuk kawalan plankton dan alga filamen. Ujian ini telah dilakukan sejak 15 tahun yang lalu. Kaedah Barley Straw telah digunakan dengan meluas di Amerika Syarikat. Namun hasil yang sangat bercampur-baur dan tidak konsisten dan kaedah ini tidak akan menghapuskan sama sekali masalah ini.


    Kawalan Alga dengan Proshield Antiseptik


      Kini terdapat cara opsyen untuk mengawal alga dan menghilangkan masalah alga anda pada skala kecil. Ia adalah mesra alam, kos efektif dan menggunakan bahan kimia yang terkawal. 

      Teknologi ini menggunakan larutan untuk menghalang pertumbuhan alga. Kaedah kawalan alga telah dicuba dan dipraktik di eropah sudah sekian lama.

    Cara aplikasi  

    Nisbah 1.5 hingga 2 ml Proshield Antiseptik ** ke 1 liter air.

    Setelah apply Proshield Antiseptik dalam takungan air untuk siraman biarkan selama 15 minit. Selepas 15 hingga 45 minit. Air tersebut menjadi air bersih beroksigen dan bebas dari organisma alga.

    (Recommended: 4000ml (4 liter) Proshield Antiseptik bagi 2400 liter air-
    600 gelen) – Pembersihan Media/Polibeg isi sabut kelapa kali pertama
    (Tanpa pokok).

  • LIHAT PRODUK KAMI SEKARANG

    Anda boleh browse serta lihat produk-produk kami sebelum membuat belian.

    ALAMAT

    [Serdang, Selangor]

    EMEL

    proshieldmalaysia@gmail.com