• Menjaga Pokok Bunga-bungaan

    Pembajaan

    Memberi makanan (pembajaan) kepada bunga akan menjadikan tanaman lebih sihat dan ganjaran kepada anda apabila bunga tersebut menghasilkan warna dan bunga yang besar. Akan tetapi terlebih baja boleh menyebabkan  bunga anda menjadi buruk dan kesan kepada tanaman anda.


    Tumbuh-tumbuhan mempunyai sistem yang kompleks yang memerlukan bahan kimia atau organik untuk membantu mereka menghasilkan makanan mereka sendiri. Tiga unsur tumbuhan pertumbuhan utama, atau nutrien, adalah seperti berikut:
    • N (nitrogen): Meningkatkan batang dan pertumbuhan daun (untuk kebanyakan tumbuh-tumbuhan, nitrogen berakhir menjadi nutrien yang paling penting)
    • P (fosforus): Menyumbang kepada pengeluaran bunga, pengeluaran buah-buahan, pengeluaran benih, dan pertumbuhan akar
    • K (kalium): Memastikan tenaga am; membantu tumbuhan menentang penyakit
    Suatu rumusan serba guna, seimbang menyumbang kepada kesihatan tumbuhan secara keseluruhan. Ketiga-tiga nutrien atas biasanya disenaraikan di label belakang beg baja yang anda boleh membeli di mana-mana kedai pembekalan bahan pertanian. Mereka biasanya disenaraikan mengikut nombor pada pakej (N-P-K) itu. A baja seimbang (salah satu yang mengandungi tiga elemen yang paling penting - nitrogen, fosforus, dan kalium) boleh muncul sebagai 5-10-5 atau 5-10-10. baja rumput Nitrogen-berat biasanya mempunyai Nombor pertama yang tinggi. Anda boleh mencari banyak variasi lain, bergantung kepada tujuan penggunaan baja.

    Label baja sering memberitahu anda yang jenis baja yang terbaik untuk tanaman tertentu anda. Jika ragu-ragu mengenai keperluan sebenar tanaman anda, anda boleh bertanya kepada seseorang di nurseri taman atau kedai tempatan anda.

    Satu-satunya cara untuk mengetahui apa jenis baja yang anda perlukan adalah dengan menggunakan kaedah melalui percubaan peribadi dan kesilapan (personal trial and error). Anda perlu tahu beberapa perkara tentang baja semula jadi dan kimia untuk membantu anda membuat keputusan anda. Semak di bawah untuk perbandingan sebelah-menyebelah.

    SifatBaja asliBaja Kimia
    BentukBaja organik berasaskan; contoh termasuk baja kompos (buatan sendiri atau dibeli dari kedai-), emulsi ikan dan rumpai laut cecairDatang dalam pelbagai bentuk, termasuk serbuk, serbuk, dan cecair pekat; dalam pelbagai rumusan.
    Kos dan penyelenggaraanAdalah umumnya lebih mahal dari segi jumlah baja yang mereka berikan, tetapi mereka juga meningkatkan tanah dan cenderung untuk bertahan lebih lama daripada baja kimiaBiasanya harga yang berpatutan dan penyelenggaraan yang mudah
    Kesan ke atas tanahCenderung untuk meningkatkan tekstur dan kualiti tanah Tidak menyumbang kepada kesuburan tanah jangka panjang
    Kehadiran nutrien sekunder dan mikronutrienBoleh termasuk elemen-elemen kecil yang bermanfaatMungkin atau mungkin tidak mengandungi nutrien ini; memeriksa label

    Kesan ke atas organismaMemberi makanan kepada organisma tanah bergunaBiasanya mempunyai kesan yang neutral
    Kadar pelepasanCenderung untuk melepaskan nutrien secara perlahan-lahan, supaya tumbuh-tumbuhan tidak rosak, hasil selalunya tidak drastik

    Prestasi kimia bertindak pantas tetapi mesti digunakan dengan betul supaya mereka tidak mencederakan atau membakar pokok-pokok.

    Sama ada anda menggunakan baja semula jadi, seperti kompos atau baja organik, kebanyakan tumbuh-tumbuhan sesuai untuk disenyawakan pada penanaman masa. Selepas itu, membaja pada setiap bulan. Mengurangkan atau berhenti apabila ada perubahan cuaca
    .
    Jika anda menggunakan baja kimia , baca label untuk mengetahui bagaimana untuk menggunakan baja dan berapa banyak harus digunakan. Sesetengah baja berkesan jika anda menggali tanah dan meletakkan terus ke dalam tanah; atau ada cara lebih baik iaitu disampaikan dalam bentuk cecair. Label penggunaan juga boleh memberitahu anda berapa banyak untuk digunakan bagi setiap kaki persegi kawasan taman dan berapa kerap penggunaannya. Untuk baja organik sila baca label; atau lakukan kajian anda sendiri.

  • LIHAT PRODUK KAMI SEKARANG

    Anda boleh browse serta lihat produk-produk kami sebelum membuat belian.

    ALAMAT

    [Serdang, Selangor]

    EMEL

    proshieldmalaysia@gmail.com