• 10 Kesilapan Dalam Pertanian Yang Perlu Dielakkan

      Terdapat banyak yang perlu dipelajari dalam pertanian atau pun istilah berkebun. Frankly speaking, bertani, berkebun atau berbudi kepada tanah ini adalah satu pengembaraan dan pengalaman yang berguna, menyeronokkan dan berbaloi masa dan tenaga. Dalam artikel ini kita akan berbincang mengenai tips-tips dan nasihat, iaitu mengenai 10 perkara atau kesilapan yang patut dielakkan apabila kita mulakan kebun atau ceburi bidang pertanian. 

    1. Bermula Dengan Skala Yang Terlalu Besar


    small-scale-fertigation Sememangnya kita sebagai manusia biasa selalu teruja kepada gambaran menarik apabila melihat gambar sayur-sayuran dengan sempurna, buah-buahan, serta posting kejayaan seseorang pengusaha didalam surat khabar, katalog, sosial media seperti facebook, instagram dan lain-lain.

    Bermula dengan usaha penanaman pada skala terlalu besar adalah satu kesilapan yang boleh meletakkan kita kepada beban yang akhirnya menjadi terlalu berat  dimana ianya hanya membawa kepada kekecewaan dan burnout.

    rock-melon-fertigation Saranan strategi berkebun yang terbaik adalah dengan memulakan pada skala kecil pada tahun pertama bersesuaian dengan modal dan tenaga kerja yang ada. Tumpukan hanya pada satu atau beberapa jenis tanaman atau sayur-sayuran kegemaran anda dan yang anda amat arif mengenainya. Ini akan membolehkan anda menjadi lebih pekebun yang lebih berpengalaman dan akan berkebun pada arah kejayaan.

     Kemahiran demi kemahiran yang diperolehi boleh dijadikan sebagai amalan membina perniagaan pertanian dan juga kebun anda. Setelah ini semua ada, maka barulah anda boleh meningkatkan saiz kebun anda setiap musim penanaman.

    2.Tidak Menyediakan Tanah Yang Baik| Media Tanaman| Membuat Kajian Tentang Plot Tanaman

     Tanpa medium atau tanah yang baik, tiada tanaman atau sayur-sayuran boleh berkembang atau tumbuh dengan baik. Tapak tanaman semestinya telah dikaji sekiranya sesuai untuk jenis tanaman yang anda ingin usahakan.

    preparation-of-plantation-plot
     Persediaan yang tersusun, rapi dan kos efektif diperlukan dibuat untuk tanah atau medium perlu dilakukan sebelum penanaman. Sekiranya persediaan ini dilakukan ia dapat mewujudkan satu sistem akar yang sihat dan baik. Langkah pertama ini adalah amat penting kerana tanah atau medium tanaman tidak boleh diganggu ekologinya tanpa membahayakan struktur pertumbuhan dan percambahan awal tumbuhan muda tersebut.

     Sediakan tanah atau medium tanaman dengan cara membiarkan ianya rehat sehingga cuaca cukup panas untuk percambahan benih supaya ada sokongan bagi pertumbuhan benih muda. Kemudian anda boleh mula menanam tanaman atau sayur-sayuran pilihan anda dan buat penelitian dan penjagaan supaya ia menganjal untuk hidup.

    3.Mengabaikan Keperluan Cahaya


    plants-need-sunlight
    Semua tanaman dan sayur-sayuran memerlukan cahaya matahari, proses tanah dan air nutrien untuk tumbuh dengan baik. Setelah memilih tempat tanaman anda, pastikan bahawa kawasan itu mendapat matahari yang cukup untuk perkembangan dan pertumbuhan yang baik. Sesetengah tumbuhan memerlukan lebih banyak matahari daripada yang lain.

     Buat kajian mengenai varieti yang ingin anda tanam, baca pada paket benih yang anda beli dan pastikan pada keperluan yang diperlukan dari segi cahaya dan nutrien sebelum anda membuat keputusan di mana untuk menanam. Ini adalah lain benih lain pula ragamnya.

     Sesetengah tumbuhan memerlukan cahaya matahari penuh; tumbuh-tumbuhan lain berbuat baik di bawah naungan separa. Arahan pada paket benih akan memberitahu anda. Merancang penanaman tanaman dan sayur-sayuran anda. Pastikan tanaman anda dapat cahaya matahari yang diperlukan.

    4.Terlebih atau Kurang Pembajaan

    over-fertilization-rock-melon
     Pembajaan yang tepat dan sempurna akan menghasilkan tumbuhan yang dan kuat. Maka sekiranya terlalu banyak, terlalu sedikit atau jenis atau masa yang salah dalam pembajaaan akan mempengaruhi output pengeluaran kebun anda. Sebagai contoh, semua tumbuh-tumbuhan memerlukan nitrogen, dan baja nitrogen yang tinggi akan menghasilkan bahagian pertumbuhan yang kuat. Sesuai untuk sayur-sayuran berdaun hijau seperti sawi, kubis , salad, kangkung, kailan dan lain-lain.

     Akan tetapi nitrogen yang berlebihan boleh memberi kesan yang sama pada sayur-sayuran akar. Penggunaan baja yang berlebihan boleh menyebabkan pembantutan dan melambatkan pembangunan struktur tumbuhan tersebut. Dalam sesetengah keadaan ia juga boleh membunuh pokok anda. Contoh..Over nitrogen akan menjemput alga klik sini

    5.Terlebih atau Kurang Siram Air| Tidak Menjaga Kadar Siraman Dengan Baik

    watering-your-plant
     Tumbuhan memerlukan air untuk metabolisme nutrien dan berkembang, tetapi pelbagai jenis tanaman dan sayur-sayuran memerlukan jumlah air yang berbeza. Terlalu sedikit air akan menyebabkan tanaman menjadi kering dan layu. Sekiranya layunya menjadi serius, kebanyakan tumbuh-tumbuhan tidak akan pulih, walaupun disiram. Untuk penanaman yang berjaya, kadar siraman perlu dilakukan pada kadar yang terbaik untuk menjaga tanaman sayur-sayuran anda dari layu. Terlalu banyak air boleh mereputkan sistem akar, dan hanya akar yang sihat dapat menyerap nutrien dari tanah supaya ianya tahan lama. Apabila pokok anda mulai ditimpa reput sistem akar, maka bermulalah proses kematian pokok anda.

     Kebanyakan tumbuh-tumbuhan dan sayur-sayuran perlu disiram satu hingga tiga kali setiap hari bergantung kepada keadaan cuaca contohnya..kalau keadaan cuaca panas maka kerapkan siraman sekiranya tidak berapa panas maka kurangkan kadar siraman. Tips: akar akan berkembang lebih pesat kepada kawasan yang lembab dan kelembapan nya pula mestilah "just right".

     "Jika anda tidak air tanaman dan sayur-sayuran anda secara mendalam dan teliti, anda mungkin berakhir dengan akar pendek dan ketot yang bantut"

     Apabila anda mengairi tanaman dan sayur-sayuran anda, pastikan bahawa akar menerima kelembapan. Jika anda tidak tahu sama ada anda menyiram cukup mendalam, memeriksa kelembapan tanah dengan memasukkan tolok kelembapan untuk periksa kedalaman akar pokok.

    6.Menanam Benih Terlalu Dalam Atau Terlalu Cetek

     Secara umum, yang lebih besar benih, yang lebih mendalam ia lebih suka untuk ditanam. Penjual benih ada sediakan maklumat bagaimana untuk semai, dalam mana benih harus dibenamkan. Sila beri perhatian kepada maklumat ini, kerana menanam terlalu dalam akan menyebabkan benih untuk gagal bercambah atau benih ini menjadi busuk dan rosak sebelum ia dapat sampai ke permukaan dan menerima cahaya matahari diperlukan. Maklumat dan tips bagaimana untuk menyemai boleh di GOOGLE dan diperolehi di youtube..contoh cara semai cili



     Sebaliknya, menanam benih pada kedalaman terlalu cetek boleh menyebabkan benih untuk kering dengan cepat dan gagal untuk bercambah-atau menyebabkan tumbuhan muda untuk kering atau jatuh ke atas kerana pertumbuhan akar bantut. Sesetengah benih sayur-sayuran, seperti sawi, kangkung, sebenarnya perlu cukup dekat dengan permukaan tanah yang cahaya matahari boleh menyentuh mereka dan mencetuskan percambahan.


    7.Penanaman Benih Tonggang Terbalik

    Sebagai contoh bawang mempunyai hujung akar berkembang dan hujung batang berkembang. Pastikan anda tahu darimana akar keluar ada benih anda sebelum anda menanam benih itu.


    germination-altered
    Penanaman salah  atau istilah "end up" akan menyebabkan pertumbuhan sebagai akar tertangguh kerana akar itu cuba untuk mencari arah yang betul untuk berkembang. Ini boleh menggunakan begitu banyak tenaga yang disimpan di dalam mentol benih untuk mencapai cahaya matahari. Akhirnya benih tumbuhan menjadi lemah dan akan gagal untuk berkembang maju. Dalam kebanyakan kes, bahagian atas benih datang kepada lebih daripada satu mata daripada bahagian bawah, jadi ia tidak terlalu sukar untuk memberitahu yang hujung tempat keluar akar .


    8.Penanaman Terlalu rapat-dan Tiada Penjarakkan

     Jika anda menanam benih atau pemindahan anak pokok dimana jarak antara satu sama lain yang terlalu rapat, keadaan ini akan mewujudkan persaingan terlalu banyak untuk nutrien dalam cahaya matahari, tanah dan air. Tumbuh-tumbuhan ini amat memerlukan ruang antara satu sama lain bagi mereka membuat perkembangan akar dan pertumbuhan.


    thinning-baby-vegetables
     Tidak semua benih ditanam akan bercambah dan tidak semua yang sudah bercambah akan terus hidup, maka ia adalah OK untuk menanam benih lebih dekat daripada jarak yang diperlukan oleh tanaman dan sayur-sayuran yang pra-matang. Adalah penting untuk membuat proses penjarakkan atau berturut-turut apabila tumbuh-tumbuhan adalah beberapa inci tingginya, mengeluarkan benih yang kurang kualitinya untuk memberi ruang kepada tumbuh-tumbuhan yang lebih kualitinya untuk terus berkembang. Banyak hasil penjarangan tanaman sayur-sayuran yang boleh dimakan - lobak merah muda dan sayur-sayuran lembut dan lazat.


    9. Membiarkan Rumpai Tumbuh Terlalu Besar Dan Meliar

    vine weed take over vegetable garden.jpg
     Masa terbaik untuk tarik rumpai adalah apabila ia kecil dan sistem akar adalah kecil. Menarik rumpai pada peringkat pertumbuhan tidak akan mengganggu akar tanaman sayur-sayuran anda.


     Semakin lama anda membiarkan rumpai membesar dan memanjang, semakin kuat sistem akar ia akan berkembang dan lebih banyak nutrien dirembat oleh rumpai ini. Ia akan mencuri dari tanaman sayur-sayuran anda.


    10. Bermula dengan Varieti yang salah

     Bermula dengan jenis yang salah tidak semestinya satu kesilapan yang besar, tetapi ia boleh membuat mukadimah usaha pertanian anda menjadi lebih sukar, lebih memakan masa dan kurang menyeronokkan. Mulakan dgn tanaman yang mudah bukan dengan yang susah anda fahami dan susah dikawal.

     Sesetengah jenis buah-buahan dan sayur-sayuran adalah lebih mudah terdedah kepada perosak, tidak boleh menahan suhu turun naik. Ada beberapa jenis tanaman yang hanya memerlukan minimun penjagaan dan ada yang perlukan lebih perhatian. Ini bukan satu masalah bagi pengusaha yang berpengalaman, akan tetapi ia boleh menjadi sangat beban dan mengecewakan bagi pekebun "newbie" yang baru belajar atau perlukan masa dan pengalaman untuk berjaya.

     Anda akan mempunyai peluang yang lebih baik untuk berjaya dan menjadi kurang cenderung untuk hilang minat didalam perniagaan pertanian anda jika anda memilih jenis varieti yang mempunyai permintaan tinggi, mudah ditanam dan diselenggara, mudah dijual, dan mudah untuk berkembang. 

  • LIHAT PRODUK KAMI SEKARANG

    Anda boleh browse serta lihat produk-produk kami sebelum membuat belian.

    ALAMAT

    [Serdang, Selangor]

    EMEL

    proshieldmalaysia@gmail.com