• Adakah Anda Kenal Aspergillus Niger

    Apakah Aspergillus niger?

    bawang_tompokan_hitam_Aspergillus_niger
      Aspergillus niger adalah sejenis spesis kulat berasal daripada genus Aspergillus itu yang paling common menyerang buah-buahan seperti mangga, rambutan, rock melon, cili,anggur, aprikot, bawang, kacang tanah dan lain-lain lagi.

      Ia menyebabkan penyakit yang dipanggil acuan atau tompokan besar bewarna hitam dan merupakan bahan cemar biasa yang wujud pada makanan yang terdedah. Ia sentiasa ada di dalam tanah dan biasanya dari persekitaran dalaman dan tanah

    Aspergillus niger ini dilaporkan dapat menghasilkan mikrotoksin kuat dipanggil ochratoxins dan orobol isoflavon.

    Kesan Aspergillus niger

      Aspergillus niger akan menyebabkan penumbuhan acuan atau tompokan hitam pada yang biasa kita lihat pada bawang dan tanaman hiasan. Jangkitan benih pada bawang boleh menjadi sistemik dan bersifat kondusif. Ia juga menyebabkan penyakit lepas tuai bawang, mangga, terung, cili dan lain-lain. Konidia hitam boleh dilihat pada kebanyakan hasil tuaian. Kulat ini juga menyebabkan penyakit dalam kacang tanah dan anggur.

    Aspergilli hitam atau Aspergillus Nigri adalah termasuk dalam spesies sama dengan dengan uniseriate atau kepala conidial biseriate, sfera untuk pyriform vesikel, stipes lancar berdinding dan hitam atau berhampiran konidia hitam-warni. Kumpulan ini mengandungi kira-kira 26 spesies dengan Aspergillus niger menjadi spesies yang paling biasa. Kulat niger berlainan sifatnya mengikut habitat dan asal negara. Namun ianya tidak sangat selektif berkenaan dengan keadaan alam sekitar. Ada pula spesies lain dalam kumpulan ini yang telah dikaitkan dengan jangkitan manusia dan haiwan termasuk A. acidus, A. aculeatus, A. brasiliensis dan A. tubingensis.


    Simptom & Kesan Aspergillus

      Oleh kerana spora aspergillus berada di mana-mana, kita sering kali menyedut spora-spora in masuk kedalam paru-paru. Walau bagaimanapun jumlah spora aspergillus di udara biasanya pada tahap rendah toleransi semula jadi yang amat rendah dimana keadaan itu tidak memberi kesan yang besar kepada kesihatan kita.

      Sekiranya terdapat tanda acuan atau tompok hitam aspergillus di rumah atau persekitaran anda, langkah yang patut anda ambil ialah segera membuang atau mencuci tempat yang terjangkit. Kerana sekiranya anda membiarkan ianya berkembang atau membesar kemungkinana jumlah spora yang berterbangan akan meningkat dalam bawaan udara dimana ini boleh membawa kepada gejala-gejala negatif. Tiga jenis utama gejala:

    • Simptom alergi. Pendedahan kepada jumlah spora aspergillus yang besar boleh menyebabkan reaksi alahan. Orang dengan asma yang teruk sering sensitif kepada aspergillus dan boleh mengalami serangan asma kerana spora. Ini adalah disebabkan oleh mikotoksin aflatoksin dan karsinogen yang sangat kuat yang dihasilkan oleh beberapa spesies aspergillus, terutama aspergillus flavus bertindak sebagai patogen jahat kepada badan manusia.
    • Jangkitan. Terdapat lapuran perubatan yang mengatakan sesetengah spesies aspergillus boleh menjangkiti manusia dan haiwan apabila ianya  mula berkembang di dalam paru-paru. Biasanya selalu berlaku kepada orang yang mempunyai sistem imun yang lemah. Mereka ini mudah terdedah kepada jangkitan oleh aspergillus dan jangkitan aspergillus ini dikategorikan dalam kumpulan penyakit yang dikenali sebagai aspergillosis.

    Penyakit Kronik Pulmonari Aspergillosis & Aspergillomas


      Penyakit ini adalah disebabkan akibat daripada spora aspergillus yang telah menjangkiti badan dan berkembang dalam rongga dalam paru-paru. Apabila tompok hitam aspergillus menjangkiti paru-paru kita, ia mula berkembang menjadi bola kulat (dipanggil aspergilloma atau mycetoma) yang kemudian membuat seseorang itu sakit akibat gejala alergen atau toksin. Mangsa akan batuk seakan-akan seperti orang batuk kering.



      Pada mulanya simptom aspergilloma ini tidak ketara tetapi lama-kelamaan ia boleh menyebabkan masalah kesihatan seperti:

    • masalah pernafasan
    • batuk kronik
    • Batuk darah
    • Kehilangan berat badan
    • keletihan
      Aspergillomas boleh dikesan melalui x-ray atau ujian darah. Apabila seseorang itu disahkan menghidap aspergilloma yang ia biasanya dirawat melalui mengambil ubat-ubatan seperti itraconazole atau voriconazole. Ubat anti-kulat mungkin juga akan disuntik ke dalam rongga mana aspergilloma dikesan. Terdapat beberapa kes pembedahan juga mungkin perlu dilakukan untuk mengeluarkan aspergilloma dari paru-paru.

    Langkah Pencegahan Efektif Aspergillus Niger Dalam Aktiviti Pertanian

    Aspergillus niger adalah kulat yang agak sukar untuk dibendung secara total. Namun di dalam aktiviti pertanian kami mengesyorkan langkah "Crop Protection Spray" maksud nya beberapa hari sebelum tuai hasil, atau di hari tuaian, segala hasil tuaian di sembur dengan ramuan Proshield Antiseptic.

    Langkah ini membolehkan kita "mengawet" hasil tuaian itu dengan perlindungan supaya apa jenis kulat susah untuk melekat pada hasil tuaian tersebut. Dengan langkah ini hasil tuaian tersebut akan boleh tahan lebih lama dan membolehkan kita menyimpan hasil-hasil tersebut dengan lebih lama. Solusi Proshiel Antiseptic ini boleh di apply kepada apa jua hasil tanaman. (Formula "Crop Protection Spray" ialah 20-35 ml untuk setiap satu (1) liter air bersih.) Cuma semburkan kepada buah, syur-sayuran. Kerap sembur ke atas buah yang telah dipetik maka lebih lama lah hasil tersebut boleh disimpan. Jangan bimbang ianya tiada residue racun atau elemen tidak baik kepada kesihata manusia.


    Langkah Pencegahan Efektif Aspergillus Niger Kepada Manusia.





      Aspergillosis adalah penyakit yang tidak berjangkit. Penyakit ini diubati menggunakan ubat-ubatan klinik atau hospital antikulat sebagai langkah pencegahan untuk mereka yang mempunyai faktor risiko kepada penyakit ini. 

     Ia adalah penting untuk mengurangkan pendedahan kepada kulat dengan menggunakan pakaian pelindung seperti topeng muka apabila bekerja di tapak pembinaan atau pengendalian tanah yang kita tahu dan nampak kewujudan kulat ini. Langkah-langkah ini terutamanya yang diperlukan oleh mereka yang mempunyai sistem imun yang lemah dan faktor-faktor risiko yang lain.

      Langkah membersihkan kawasan jangkitan menggunakan larutan Proshield. (Formula ialah 35-50 ml untuk setiap satu (1) liter air bersih.) Cuma semburkan kepada tempat jangkitan misalnya dinding, atap, dalam tandas. Biarkan selama 35 minit tanpa diusik. Kemudian gosok dan sembur dengan air paip untuk buangkan kesan kulat-kulat yang sudah mati dibunuk oleh semburan solusi PROSHIELD.

      





  • LIHAT PRODUK KAMI SEKARANG

    Anda boleh browse serta lihat produk-produk kami sebelum membuat belian.

    ALAMAT

    [Serdang, Selangor]

    EMEL

    proshieldmalaysia@gmail.com