• Menghapuskan epidemik "White flies" atau Lalat Putih

    "White flies" atau Lalat Putih

    Serangga penghisap bewarna putih dan kecil ini telah menjadi kebal terhadap banyak racun perosak sintetik membuat kawalan menggunakan racun kimia menjadi amat sukar. 



    Keterangan

    Lalat putih (Trialeurodes vaporariorum) adalah serangga sap jenis menghisap yang sering dijumpai dalam rimbunan  bawah daun yang tebal. Ia menyebabkan kerosakan dengan menghisap jus daripada daun, batang dan bahagian pokok yang lembut. Lama-kelamaan pokok-pokok perumah lalat putih ini menjadi lemah dan mudah terdedah kepada penyakit. Hasil daripada gangguan ini daun-daun pokok akan menguning dan menjadi terbantut.

    Seperti aphids, whiteflies merembeskan bahan buangan dimana ia meninggalkan kesan melekit atau ditutup dengan kesan hitam. Mereka juga bertanggungjawab untuk menghantar beberapa virus kepada tumbuhan.

    Di Malaysia kini whiteflies atau lalat putih ini hidup sepanjang tahun di kawasan-kawasan pertanian.. Tumbuhan perumah termasuk lebih daripada 250 tanaman hiasan dan sayur-sayuran. citrus, skuash, poinsettia, kentang, timun, cili, rock melon, tomato dan banyak lagi. 

    Lalat ptutih dewasa berukuran (1/16 inci panjang) adalah serangga rama-rama seperti dengan sayap putih serbuk dan antena pendek. Mereka mudah dikenali dan sering ditemui berhampiran puncak tumbuhan atau pada hujung batang. Nimfa tidak bersayap yang diratakan, bujur dan hampir berskala seperti dalam penampilan. Selepas instar pertama, atau peringkat merangkak, mereka menetap dan melekat pada bahagian bawah daun dan mula makan.

    Kitaran hidup

    Anak nimfa hidup pada daun tumbuhan perumah. Pada awal musim pembiakan, lalat putih betina dewasa bertelur antara 200-400 telur di dalam kelompok bulat pada bawah dan atas daun . Telur-telur menetas dalam 5-10 hari dan nimfa pertama, dimana ia menyerupai mealybugs kecil dan dipanggil crawler perangkak, bergerak jauh dari telur sebelum melekatkan diri mereka daripada daun untuk memperolehi makanan. Peringkat nimfa seterunya (2, ke-3 dan ke-4) mereka tidak akan bergerak. Ini adalah satu peringkat pupa tidak makan-berikut dan dalam masa seminggu, lalat dewasa muda muncul untuk mengulangi kitaran ini. Terdapat banyak generasi setiap tahun. Whiteflies berkembang dari telur hingga dewasa dalam kira-kira 25 hari pada suhu bilik. Yang dewasa pula boleh hidup selama satu hingga dua bulan.

    Kawalan lalat putih

    1. Perangkap melekit kuning adalah berguna untuk memantau dan menyekat populasi lalat putih dewasa.
    2. Menyirami tumbuh-tumbuhan dengan aliran yang kuat air dan mengurangkan nombor perosak.
    3. Pemangsa semula jadi perosak ini termasuk ladybugs dan larva lacewing, yang memakan telur mereka dan parasit lalat putih yang memusnahkan nimfa dan pupa. 
    4. Jika populasi yang tinggi, menggunakan kurangnya toksik, racun perosak organik kekal lama untuk mewujudkan kawalan, kemudian lepaskan serangga pemangsa untuk mengekalkan kawalan.
    5. Sabun serangga, minyak neem dan racun serangga botani boleh digunakan untuk "membongkar" daerah sangat dipenuhi.
    6. Petua: Horticultural minyak, yang bekerja dengan yg menyesakkan nafas serangga, sangat berkesan pada semua peringkat perosak ini.

    Rawatan Kimia Proshield

    1. 50 gm halia setiap 3 liter air - Ambil air sahaja
    2. potong kecil-kecil selepas itu blend dgn air...
    3. Tapis campuran
    4. selepas itu campuran air yg berisi Proshield( 5ml proshield setiap 1 liter air )
    Selamat Berjaya




  • LIHAT PRODUK KAMI SEKARANG

    Anda boleh browse serta lihat produk-produk kami sebelum membuat belian.

    ALAMAT

    [Serdang, Selangor]

    EMEL

    proshieldmalaysia@gmail.com