• Fakta dan Pencegahan Serangan Serangga Thrips

    Fakta, Pengenalan & Kawalan

    Nama Latin: order thysanoptera


    Bagaimana rupa serangga thrips


    Thrips adalah serangga kecil dan mungkin atau mungkin tidak mempunyai sayap. Thrips perkataan sentiasa dieja dengan "s" kerana perkataan itu adalah kedua-dua tunggal dan jamak seperti spesies perkataan adalah kedua-dua bentuk tunggal dan jamak. Thrips bersayap dikelilingi sayap; sebenarnya, nama perintah itu Thysanoptera berasal dari perkataan Greek pinggir (thysano) dan sayap (ptera). Lebih 5,000 spesies thrips telah dikenal pasti. Thrips berbeza dari segi saiz, tetapi kebanyakan ukuran antara 0.5 hingga 5 mm panjang.

    Thrips mempunyai bahagian mulut simetri tersendiri dengan satu rahang lebih panjang daripada yang lain. Sesetengah thrips menggunakan bahagian mulut mereka untuk menusuk lapisan luar daun atau batang tumbuhan, untuk menyedut sap tumbuhan, manakala yang lain menggunakannya mereka untuk menusuk kulit haiwan seperti serangga lain, dari mana mereka menyedut cecair badan.


    Kelakuan, Diet dan Tabiat Thrips

    Thrips yang memakan tumbuhan mampu merosakkan tanaman. Selepas memakan tumbuh-tumbuhan, thrips ini akan meninggalkan tanda-tanda kerosakan seperti kecacatan dan menghitamkan kulit daun. Thrips juga boleh bertelur pada buah-buahan dan tanaman, ini akan menyebabkan luka kecil pada tumbuhan yang dikelilingi oleh kesan putih. Selain daripada itu , thrips ini boleh menyebarkan beberapa penyakit tumbuhan, seperti tomato ditemui virus layu "spotted wilt virus" dan virus tompok necrotic"necrotic spot virus".


    Oleh kerana tabiat pemakanan dan jangkitan virus mereka ini, kelompok tumbuhan yang telah dijangkiti akan menyebabkan kemusnahan sejumlah tanaman komersial sekiranya tidak dikawal. Serangga thrips dianggap masalah tahap bahaya dalam masyarakat pertanian. Serangga thrips berkembang dengan cepat dan aktif semasa musim hujan di kawasan yang mempunyai tanaman. Terdapat juga laporan bahawa ada beberapa spesies telah dikenali untuk menggigit manusia. Jika populasi thrips tidak dikawal, tumbuh-tumbuhan berbunga yang terjejas mungkin kehilangan keupayaan mereka untuk menghasilkan pengeluaran.

    Kitaran pembiakan & Kehidupan


    Thrips pemakan daun dan  bunga  akan bertelur di dalam tumbuh-tumbuhan melalui alat bertelur dipanggil ovipositor. Telur mereka boleh dikenal pasti oleh bintik kekosongan yang ditinggalkan di atas daun dan buah-buahan. Pupa mereka akan berubah warna mengikut kematangan usia.

    Thrips mempunyai keupayaan metamorfosis, tidak seperti kebanyakan serangga lain. Secara teknikal, mereka mempunyai metamorfosis beransur-ansur tetapi ia mempunyai aspek-aspek yang sama untuk melengkapkan metamorfosis. Thrips muncul dari telur dan berubah dewasa melalui dua peringkat bersayap. Tetapi mereka mempunyai peringkat "non feeding" dipanggil pre-pupa sebelum berkembang menjadi pupa. Thrips biasanya berkembang kepada tahap dewasa yang matang dalam tempoh 20 hari.

    Setelah muncul dari kepompong mereka, thrips muda akan memakan tumbuh-tumbuhan di mana mereka pada mulanya disimpan. Walaupun peringkat muda adalah serupa dengan rakan-rakan dewasa mereka, mereka tidak mempunyai sayap dan bergerak dari pokok ke pokok dengan merangkak sehingga sayap mereka berkembang.

    Nimfa menetas dan menjalani satu siri molta sehingga mereka menjadi dewasa. Sebelum dewasa, nimfa peringkat akhir akan berhenti makan dan mencari lokasi yang terlindung untuk bersalin kulit.

    Jenis-jenis Thrips

          Thrips pemakan tumbuhan biasa ialah thrips bunga. Ini thrips yang berwarna kuning, oren atau kuning dalam warna. Thrips bunga biasanya berkembang dalam populasi semasa musim bunga. Contoh "thrips palmi", thrips berjalur merah  (Selenothrips rubrocinctus) adalah pertama secara rasmi direkodkan dalam Guadalupe, Hindia Barat, selepas menyebabkan kerosakan yang ketara kepada ladang-ladang koko tempatan. Hari ini, thrips merah berjalur adalah biasa di kawasan tropika di seluruh dunia, termasuk di Malaysia.

    Tidak seperti spesies thrips lain, thrips enam belang (Scolothrips sexmaculatus) adalah langsing dan mengukur kurang daripada 3 mm panjang. The Scolothrips sexmaculatus mempunyai enam tempat di atas sayap mereka. Mereka bertindak untuk menghapuskan thrips lain. Ia mampu mengurangkan populasi perosak ini, Ia selalu muncul sekiranya ada tanaman seperti terutamanya jagung, di sesetengah negara ianya dianggap oleh petani, memberi manfaat kepada perlindungan tanaman dan pertumbuhan. Tips : Tanam jagung disebelah tanaman anda.

    Daripada 5,000 spesies thrips, beberapa makanan pada atau mengerumuni buah pisang. Antara spesies ini, yang paling biasa ialah thrips karat pisang (Chaetanaphothrips signipennis). Spesies lain yang menyebabkan kemudaratan kepada pokok pisang termasuk thrips yang berkumpul didalam rumah hijau (femoralis Hercinothirps), thrips pisang kulit (Elixothrips brevisetis), dan thrips bunga Hawaii (Thrips hawaiiensis).

    Thrips sitrus Afrika Selatan yang berwarna kuning oren adalah seperti spesies thrips lain, mereka amat kecil, berukuran lebih kurang 1 mm panjang. Mereka adalah yang paling aktif semasa musim panas dan kering dan lebih suka daun lembut dan buah-buahan muda atau belum matang. 

    Gigitan

    Thrips adalah serangga kecil yang tidak boleh dilihat dengan kaca mata kasar. Mereka semata-mata adalah pemakan tumbuhan, akan tetapi boleh merengsakan kulit manusia dengan menggunakan alat makan mereka atau mulut garau mereka. Walau bagaimanapun, "gigitan" mereka (kerengsaan) adalah sementara dan kerosakan kulit yang agak kecil dengan sedikit atau tiada bengkak, bekas sedang atau tidak selesa. Thrips tidak mencari makan darah, seperti kutu dan nyamuk.

    Pencegahan dan Rawatan

    Rawatan kimia untuk thrips adalah perlu untuk petani  kawasan berumput atau tanaman hiasan dan landskap yang besar. 

    Rawatan thrip secara bukan kimia boleh dilakukan dengan menggunakan teknik iaitu beberapa contoh rawatan bukan kimia profesional adalah pengurusan perosak, anda boleh menggunakan alat vakum atau mengeluarkan tumbuh-tumbuhan dipenuhi thrips.

    Rawatan Kimia Proshield

    1. 50 gm halia setiap 3 liter air - Ambil air sahaja
    2. potong kecil-kecil selepas itu blend dgn air...
    3. Tapis campuran
    4. selepas itu campuran air yg berisi Proshield( 5ml proshield setiap 1 liter air )
    Selamat Berjaya
  • LIHAT PRODUK KAMI SEKARANG

    Anda boleh browse serta lihat produk-produk kami sebelum membuat belian.

    ALAMAT

    [Serdang, Selangor]

    EMEL

    proshieldmalaysia@gmail.com