• Menghindar Anthracnose Pada Tumbuhan

     Penyakit Anthracnose

    Anthracnose atau penyakit berbintik berpusar adalah nama bagi sejenis penyakit yang disebabkan oleh beberapa jenis spesis kulat yang menyerang banyak jenis pokok di dalam perusahaan fertigasi. Ia berlaku paling kerap dan teruk pada tanaman cili, rock melon, tomato ceri, pokok fig atau pokok buah tin, terung dan banyak lagi. Anthracnose adalah penyebab kenapa terdapatnya atau terbitnya kulat-kulat lain kerana rata-rata kulat ini mempunyai kitaran hidup yang sama, ia memerlukan kelembapan dan suhu keadaan sedikit berbeza untuk jangkitan.
    Penyakit bintik berpusar secara amnya merujuk kepada simptom yang sama muncul seperti kawasan daun dimana tisunya mati secara perlahan-lahan. Ada yang hanya kesan kecil, tetapi yang lain akhirnya menyebabkan pokok berkenaan mati. Ini membawa kesan negatif terhadap kepentingan ekonomi yang besar dalam bidang pertanian dan hortikultur.
    Anthracnose atau penyakit berbintik berpusar  disebabkan oleh organisma kulat, bakteria, mycoplasmas and virus. Majoriti organisma ini penyebab pasti spesis genus sekali gus membahayakan kawasan yang mempunyai hanya jumlah tanaman pokok. Racun kulat atau bactericides boleh merawat beberapa anthracnose.  Akan tetapi selalunya langkah terbaik adalah untuk memusnahkan tumbuhan yang dijangkiti untuk membendung penyakit ini berterusan.

    Kesan kerosakan  yang mungkin dapat dilihat dalam bentuk:

    • pembunuhan tunas, yang merangsang pembangunan banyak ranting pendek atau “penyapu ahli sihir;” ini boleh merosakkan bentuk pokok
    • pembunuhan ranting kecil, daun, dan cawangan sehingga satu inci diameter
    • berulang kehilangan awal daun, yang selama beberapa kitaran berturut-turut melemahkan pokok itu dan mempengaruhi kepada serangan pengorek dan kecederaan.
    • daun pra-matang, yang mengurangkan naungan dan nilai hiasan pokok itu

    Proshield Antiseptik  Rawatan

    Untuk mengelakkan masalah bakteria dan kulat pada tanaman luar menggunakan Proshield Antiseptik ! Proshield Antiseptik  akan menghalang spora penyakit dari mematuhi tisu tumbuhan. Ia tidak menyebabkan kemudaratan kepada tanaman atau tanah, bagaimanapun ia tidak digunakan pada tumbuhan muda.
     Amaran: Sentiasa uji pada sebahagian kecil daripada tisu tumbuhan pertama untuk memeriksa sebarang reaksi negatif. Jangan diteruskan jika terdapat apa-apa kerosakan kepada tisu tumbuhan. Sembur tumbuh-tumbuhan dengan Proshield Antiseptik yang dicairkan. Pastikan anda sembur di pucuk dan bahagian bawah daun. sembur sekali seminggu semasa cuaca kering dan dua kali seminggu dalam cuaca basah. Ini kerja-kerja sebagai pencegahan .

    Nisbah yang dicadangkan:-

    2 hingga 5 ml Proshield Antiseptik pada 1 liter air.
  • LIHAT PRODUK KAMI SEKARANG

    Anda boleh browse serta lihat produk-produk kami sebelum membuat belian.

    ALAMAT

    [Serdang, Selangor]

    EMEL

    proshieldmalaysia@gmail.com