• Amalan Sanitasi Untuk Membenteras Penyakit Tumbuhan dan Serangga Perosak

    Mengapa Perlu Sanitasi Untuk Membenteras Penyakit Tumbuhan dan Serangga Perosak?

           Pengusaha ladang pertanian khususnya pertanian fertigasi sering dan perlu mengambil berat tentang kos pengurusan dan cara untuk membenteras penyakit tumbuhan, serangga perosak dan patogen. Pembersihan rumah hijau atau kawasan tanaman merupakan komponen penting dalam mengurangkan kos dan meningkatkan produktiviti output hasil yang banyak dan berkualiti.

         Melabur masa dan wang dalam sanitasi rumah hijau dan kawasan tanaman adalah jauh lebih murah daripada membayar kos berulang-ulang untuk aplikasi racun perosak dan kerugian tanaman yang berkaitan dengan keadaan yang tidak bersih. 

          Sanitasi greenhouse dan kawasan tanaman bertujuan untuk mencegah jangkitan wabak penyakit tumbuhan dan serangga. Seperti menjaga sebuah kereta, rutin penyelenggaraan. Dalam  ini kes, anda mungkin tidak dapat melihat manfaat serta-merta, tetapi mengambil pencegahan adalah satu langkah-langkah yang menjimatkan wang dan pembaziran masa dalam jangka masa panjang. Dalam artikel ini membincangkan amalan umum untuk mengekalkan rumah hijau yang bersih dan menguntungkan.

    Amalan Dan Tabiat Kebersihan

         Sanitasi rumah hijau dan kawasan tanaman yang berkesan memerlukan penanam dan pengurus rumah hijau untuk yang ada minda untuk sentiasa menekankan kebersihan ladang atau kebun. Serangga dan patogen sentiasa ada dan mudah untuk memasuki rumah hijau atau menyerang kawasan tanaman anda sekiranya amalan kebersihan ini tidak dipraktikkan. Ia adalah penting untuk melatih sesiapa sahaja yang menggunakan rumah hijau atau pekerja kita untuk mengenali perosak dan patogen bermasalah, dan untuk memahami apa yang boleh dan perlu dilakukan untuk mengurangkan kehadiran mereka di rumah hijau dan kawasan tanaman. Ia adalah penting untuk mengenali sumber utama perosak rumah hijau, tanaman termasuk peralatan di ladang atau kebun; rumpai; alat, bekas, dan kelengkapan lain; sampah; pakaian; dan tumbuh-tumbuhan baru yang telah diperkenalkan ke dalam rumah hijau tersebut.

    Pembersihan dan Disinfektan 

         Membersihkan rumah hijau/ greenhouse dengan kerap untuk membuang substrat atau tanah sisa dan bahan cemar yang berpotensi dengan hanya menggunakkan air adalah tidak mencukupi untuk tujuan ini. Terdapat banyak bahan kimia yang boleh digunakan untuk membersihkan rumah hijau dan kawasan tanaman serta media tanaman.

        Pastikan semua rumah hijau dan peralatan pertanian telah dibasuh dari semua kotoran dan serpihan sebelum menggunakan bahan kimia kebersihan kerana organik perkara itu boleh menyahaktifkan sebatian. 

    Jenis Bahan Kimia

        Proshield Antiseptik adalah amat berkesan untuk tujuan sanitasi. Ianya adalah sejenis larutan yang bersifat asid. Penyelesaian yang lebih pekat lebih berkesan membunuh patogen, serangga, telur serangga, kulat dengan sekali bilas. Penggunaan Proshield Antiseptik hendaklah dengan langkah berhati-hati: sifat larutan pekat ini adalah menghakis, fitotoksik, boleh merengsa membran mukus dan paru-paru, dan boleh menyebabkan hakisan logam.

         Klorin peluntur/ chllorine bleach juga berkesan untuk sanitasi. (Larutan komersial 10 peratus adalah dibenarkan - kerana kebanyakan produk komersial peluntur mengandungi 6 peratus bahan aktif, larutan sanitasi penyelesaian adalah bersamaan dengan 0.6 peratus aktif bahan). Penyelesaian yang lebih pekat lebih berkesan membunuh patogen, tetapi memerlukan beberapa bilasan dengan secukupnya untuk membuang sisa peluntur. Penggunaan peluntur klorin hendaklah dengan berhati-hati: ia adalah sangat tidak menentu, fitotoksik, boleh merengsa membran mukus dan paru-paru, dan boleh menyebabkan kakisan logam.

       Produk yang mengandungi ammonium terdiri dr empat (Green-Shield®, Physan 20®) kurang menentu dan lebih stabil daripada peluntur komersial, dan berkesan apabila digunakan mengikut arahan label. Walau bagaimanapun, produk ammonium terdiri dari empat tidak menembusi kayu dengan baik, jadi jangan menggunakannya di bangku kayu untuk sanitasi. 

        Produk yang mengandungi hidrogen dioksida (ZeroTol®, OxiDate®) berkesan membunuh bakteria, kulat, dan alga tetapi ianya tidak boleh menembusi kayu juga. OxiDate® adalah satu-satunya produk yang disenaraikan dalam artikel ini yang diluluskan untuk kegunaannya di kawasan tanaman serta rumah hijau. Klorin dioksida (Selectrocide®) adalah satu lagi produk yang berkesan untuk sanitasi permukaan. Klorin dioksida adalah gas, jadi ianya boleh menembusi dan akses rumah hijau permukaan yang lebih baik daripada produk cecair. Sentiasa gunakan peralatan perlindungan yang betul dan ikut label produk apabila memohon sebarang sanitasi kimia.

    Peralatan, Bekas, dan Lain-lain peralatan contoh; tray semaian dan gunting

    Alat-alatan selalunya dibersih menggunakan dengan sabun dan air, malah ada yang dsekadar dibilas dengan air sahaja. Anda boleh menggunakan banyak produk yang disenaraikan di atas untuk pembersihan segala alatan pertanian anda untuk tujuan pembersihan. 

    Di samping itu, etanol (70 peratus) adalah sangat berkesan untuk alat kebersihan. Pastikan untuk membersihkan alat pemotong (gunting) selepas pemangkasan atau mengambil keratan tumbuhan. Banyak patogen tumbuhan yang penting seperti virus atau bakteria mudah merebak antara tumbuh-tumbuhan yang boleh menyebabkan penyakit tumbuhan. 

    Sanitasi alat-alatan rumah hijau atau kebun berkesan untuk mengurangkan penyebaran
    penyakit-penyakit dalam rumah hijau itu. Jika boleh, buang polibeg atau pasu yang sudah buruk selepas digunakan. Walau bagaimanapun, jika perlu untuk mengitar semula barang-barang ini, berhati-hati untuk membasuhnya dengan sabun dan air, dan untuk disinfest mereka dengan produk berlabel bagi maksud itu (Contohnya, OxiDate® dan Proshield Antiseptic). Jika anda mempunyai isu-isu dalam masa lalu dengan penyakit seperti Fusarium, Pythium, atau Rhizoctonia, anda perlu menggunakan pasu baru. 

    Tumbuhan baru

       Pokok baru adalah peluang bagi perosak dan penyakit memasuki rumah hijau atau kawasan tanaman anda. Kalau boleh elakkan memasukkan tumbuh-tumbuhan yang baru kerana kemungkinan besar ianya membawa telur serangga atau adalah berpenyakit.

       Melatih semua pekerja anda untuk mengenali penyakit dan gejala kecederaan, dan membuang mana-mana suspek tumbuh-tumbuhan dan serangga perosak yang sering kelihatan. Ajar pekerja anda untuk mengambil langkah kontijensi pembersihan dan boleh diuruskan secara kimia. Walau bagaimanapun, anda boleh membantu mengurangkan wabak dengan mencegah serangga daripada memasuki rumah hijau. Sebagai contoh, anda boleh menggunakan skrin serangga di ruang udara untuk menjaga serangga keluar. Kad yellow Sticker adalah alat yang berguna yang membantu menilai kehadiran serangga dalam rumah hijau itu.

    Pembersihan rutin

        Ia adalah amalan yang terbaik untuk benar-benar bersih dan membersihkan rumah hijau dan kawasan tanaman anda anda antara tanaman. Anda perlu mengeluarkan semua tumbuh-tumbuhan, tanah, sampah, pokok yang sudah mati dan barang-barang dari rumah hijau atau kawasan tanaman terlebih dahulu kepada kebersihan. Rumpai dalam polibeg, pasu atau di sekitar pokok hendak lah dibuang sama sekali. TIADA KOMPROMI.

    Selamat Membersih Kebun anda




  • LIHAT PRODUK KAMI SEKARANG

    Anda boleh browse serta lihat produk-produk kami sebelum membuat belian.

    ALAMAT

    [Serdang, Selangor]

    EMEL

    proshieldmalaysia@gmail.com